KAPITOLA XI.
JAKÝMI CESTAMI SE STAVÍ TMA
PROTI SVĚTLU
Viděli jsme otevřené cesty světla,
pohleďme na skryté cesty tmy. Vlastně to nejsou ani cesty, nýbrž spíše
scestí a skrýše. Přesto nemají být neznámy, chceme-li je zdolat.
Vyložme tedy stručně několika slovy, kde, jak a jakou svou silou může
mít tma převahu nad světlem. 1. Kam nedosahuje žádné světlo (totiž ani přímé
ani šikmé), tam zaujímá pevné místo tma jako v hlubokých podzemních
slujích. Podobně v mysli, do které neproniklo žádné poznání věcí,
nevyhnutelně vládne nevědomost.
2. Kam nepronikne dopadající světlo, nýbrž jen světlo odražené,
tam sídlí stín. (Jako v nějakém odlehlém místě hory nebo pod
stromem nebo v některém koutě domu atd.) Tak jestliže je někdo o věcech
jen nepřímo poučován, nevyhnutelně má jen nejasné a matné poznatky.
3. Všechno neprůhledné, uvnitř uzavřené, je útočištěm
tmy. (Jako kámen ve svých útrobách.) Tak člověk zbavený smyslů nebo ten,
který nechce nebo neumí nebo nedbá jich užívat k pozorování věcí,
bývá zajisté uvnitř tmavý. Proto kníže tmy předkládá lidem pozemská
dobra a naplňuje jimi jejich smysly, aby nemohli vidět lepší a pravdivější
dobra.
4. Neprůhledné těleso položené na světle je na jedné straně
osvětlováno, na druhé je ve stínu. (Tak je tomu i s měsícem, zemí
a každým tělesem, umístěným na světle.) Stejně člověk postavený
ve světle, obklopený tělem a věcmi tělesnými, pokud se věnuje shromažďování
světla moudrosti, potud se osvěcuje. Pokud však je obklopen, ovlivňován a podněcován
pozemskými záležitostmi, potud tone ve stínech.
5. ]estliže se něco odvrací od světla, zahaluje se tím samo do
stínu. (Tak jako býk odvrácený od slunce má hned svůj stín před sebou.)
Tak i rozum odvrácený od věcí k sobě samému plodí si stíny přízraků
místo pravého poznání věcí. Vůle však odvrácená od Boha, svého pravého
světla, ať se příjemně zaměstnává čímkoli, je sama sobě příčinou,
že považuje stíny za věci.
6. Stín a tma předstírají věcnou a kladnou podstatu,
kterou však nemají. (Chtějí se totiž zdát něčím věcnějším, hutnějším,
hmatatelnějším než samo světlo, ačkoli nejsou ničím než věcmi zbavenými
věcné podstaty světla. S příchodem světla totiž ihned mizí a jsou
nuceny přiznat, že nejsou ničím.) Tak také nevědomost, ba i samotné
bludy se sobě líbí a vyhlašují se za nejvlastnější vědění a pravdu,
pokud jsou samy o sobě. Avšak příchodem vědění a pravdy
rozptylují se jako mlha před sluncem.
7. Stín představuje podobu neprůhledného tělesa, od něhož
pochází, a tak se mu zavděčuje (jako by udržoval jeho obrazy). Tak často
nevědomost se líbí nevědoucím a blud bloudícím jako jejich pravý
obraz co přichází mimo ně, zdá se jim cizí.
8. Světlo ani se nebojí stínu a tmy, ani před nimi neutíká.
Tma se však světla bojí a utíká před ním. Tak jasná a bezpečná
znalost věcí nic nedbá cizí nevědomosti, ani omylů týkajících se kterékoli
věci. Nevědoucí však a bloudící často utíkají nebo uhýbají před
světlem pravdy, protože si nejsou dosti jisti sami sebou.
9. Ustupuje-li světlo, nastupuje tma, vrací-li se světlo, tma
ustupuje. Tak zanedbává-li někdo shromáždování světla poznání, razí
sobě cestu ke tmě nevědomosti. Nedbá-li o to, aby byl jist pravdou, otvírá
sobě přístup k omylům. Naproti tomu věnuje-li se někdo světlu vědění
a pravdy, zapuzuje tím od sebe tmu nevědomosti a omylů.
10. Stín prchá před světlem a hledá si sídlo vždy na
jeho opačné straně. Tak nevědomost a omyl nalézají sídlo především
tam, kde nacházejí co nejméně hledání a zkoumání.
11. Čím je světlo větší a těleso proti němu umístěné
neprůhlednější, tím je stín hustší. Tak čím jasnější světlo pravdy
někomu vysvitlo a čím urputněji se proti němu postavil, tím spíše
uvaluje sám sebe do velké slepoty.
12. Čím je světelné těleso menší než neprůhledné, tím méně
osvětluje a tím více působí, že stín se rozmáhá a rozšiřuje.
Naopak čím větší je světelné těleso než těleso neprůhledné, tím je
více osvětluje a nutí stín, aby se zmenšoval a konečně zmizel.
Tak v bloudícím duchu málo světla nezapuzuje omyl, spíše dopouští,
aby se rozmáhal. Avšak mnoho světla mnoho osvětluje a nutí omyl, aby
slábl nebo se zmenšoval a konečně aby vymizel. Taková je teorie o cestách
světla a tmy; praxe následuje.