KAPITOLA XIII.
AŽ DOSUD BYLO POZOROVÁNO
ŠEST CEST, UKÁZANÝCH BOHEM,
JAK VŠTĚPOVAT ROZUMOVÉ SVĚTLO
DO LIDSKÝCH MYSLÍ; ZBÝVÁ TEDY SEDMÁ,
ZCELA UNIVERSÁLNÍ
Viděli jsme, že světlo se rozsvěcuje,
doutná a plane zpravidla po stupních (zás. 31, kap. VII). Samo slunce,
které má zemi přinést den, začíná svítit tím, že vypouští paprsky z hlubin
temnot, pak předesílá záři jitřenky, potom se vznese svým zlatým tělem
nad obzor a ukazuje svou vlastní záři. Potom čím výše se vznáší,
tím více světla a tepla vyvolává, jak jeho paprsky se stávají kolmějšími.
Ale stává se, že nastane-li ráno déšť nebo mlha, nesnadněji a pomaleji
může rozrážet clonu oblak a někdy teprve v podvečer může
vyslat vítězné paprsky a těšit obyvatele země plným pohledem na
sebe. Nejinak je tomu s rozumovým světlem duší, s moudrostí, jež
také za, tohoto dlouhého dne světa (totiž celý běh staletí je pro celý
lidský rod jako jeden den) nemohla ukazovat svou moc na osvěcování lidských
myslí jinak než postupně. Poněvadž totiž brzy po samém vzniku věcí došlo
k pádu a po pádu k závrati, která zakryla celé nebe lidské
mysli mlhou, lze tyto mlhy velmi obtížně prorážet a lidské mysli vrátit
k jasu.
2. Tak dosud pozorujeme šest jakýchsi stupňů,
jimiž se rozumové světlo rozvíjelo lidem v stále větší. Z určitých
důvodů však soudíme, že zbývá ještě sedmý, onen plný, nejvyšší a universální,
který hledáme. Mluvíme však (což je třeba poznamenat) o řádných
cestách a stupních světla, daných k vnějšímu rozmnožování světla
všem lidem, nikoli o oněch mimořádných, jimiž Bůh zázračně již
kdysi vpouštěl vnitřní světlo do myslí některých lidí, jako se stalo Šalomounovi,
prorokům, apoštolům atd.
3. Prvou cestou, jak uvést rozumové světlo do
lidské mysli, byla autopsie, totiž bezprostřední a přesný pohled na
jednotlivé věci, který Bůh dával prvnímu člověku, dosud samotnému, tím,
že mu přivedl za tím účelem před oči všechny živočichy, aby zkoumal
jejich povahu a uváženě jim dával jména (1. Mojž. 2, 19). Tou cestou
tolik získal, že když viděl, jak všude se vyskytuje sdružování věcí do
páru, zavedené boží moudrostí, poznal, že mu chybí družka života.
4. Obvyklým způsobem boží dobroty (která naše
nedostatky buď předchází nebo, jestliže je sesílá na vyzkoušení našich
tužeb a trpělivosti, brzy doplňuje) byla mu tedy dána družka života.
Když již byli dva, počal u nich jiný způsob jak rozmnožovat poznání
věcí, odlišný od prvého, vzájemná řeč, kterou se jeden druhého ptá a odpovídá
na otázku a tak může jeden druhého cvičit k hojnějšímu prospěchu
v moudrosti. Je totiž více třeba uší než očí k sbírání všestranného
poznání věcí, když také o těch, jež není možno vidět, můžeme
druh druha řečí poučovat a vzájemně rozmnožovat vědění.
5. Když se lidé rozmnožili a rozprchli po
marných věcech, byl nalezen jiný způsob jak je znovu povolat k užitečnému,
dobrému a svatému, totiž zvyk konat veřejná shromáždění, kde se s vkusnou
stručností mohou současně mnozí učit právě tomu nejlepšímu. Začal
tento zvyk před potopou světa, kdy lidstvo bylo velmi porušeno a zavedl
jej přesvatý patriarcha Seth (1. Mojž. 4, 26). Toho potom napodobili jiní a sám
Bůh jej potvrdil svým zákonem, takže v církvi trvá dosud jako
ustanovení samotného Boha.
6. Když pak po potopě lidem věku ubývalo, hluku
zaměstnání a prací však přibývalo, z čehož se vzmáhal na všech
stranách v lidských myslích stále větší rozpor a zmatek, bylo
vynalezeno písmo, aby se pomohlo vratké paměti a potřebě potomků, jímž
by se mohli navzájem i nepřítomní učit tomu, co je nezbytné (nepřítomní
buď místem nebo časem), ba i mrtví aby mohli učit živé až na věky
(Iz. 30, 8). Jakmile toto umění vešlo ve známost také mimo Izrael, přáli
si lidé, aby zobecnělo. Usuzujeme tak na základě Joba 19, 23, 24. Je to totiž
jediný prostředek jak dochovat potomstvu pamětihodné věci. Kdyby ho nebylo,
viděli bychom, že docela vymizela pamět na všechna dávné. To je vidět na
příkladu nevzdělaných národů v novém světě, které nemají knihy a nevědí
nic o původu věcí nebo o pokroku, ani o ničem, co stojí za
poznání. Jsou podobní spíše zvěři než lidem (kromě postavy). A protože
umět číst a psát zdálo se být věcí málo obtížnou (jak vskutku
samo o sobě je; ani bychom sami nevěřili, že lze s takovou
jistotou číst a psát, kdybychom se nepoučili zkušeností, co zmůže
častý cvik), aby se snáze překonaly obtíže, byly otevřeny veřejné školy,
v nichž se učí písmenům četní žáci současně (především mládež
ještě nezaneprázdněná životními pracemi).
7. Protože ovšem přepisovat knihy bylo pracné,
bylo jich málo a stály mnoho peněz, málo kdo jich měl více a tak
se opět všechno začalo zaplňovat tmou a nevzdělností. Když se pak přibližovalo
poslední období, období světla, rozhodl se Bůh ukázat lidem jakési
podivuhodné umění, jak s překvapující rychlostí rozmnožovat do
nekonečna knihy, knihtisk. Sotva lze dosti ocenit, jaký z něho vyplývá
pro lidský rod prospěch. Vždyť jeho záslohou se rozšířil zákon boží a všechna
moudrost uchovaná v památkách všech věků; a byl nám otevřen
styk se všemi minulými stoletími, byly nám dány k použití všechny
vynikající schopnosti předchozích věků, Tím se stalo, že lidé probuzení
světlem dávné moudrosti se nespokojili s tím, že jí odtud načerpali,
ale horlivě se vzdělávají k vyhledávání nových objevů. Od té doby
totiž rozkvetlo dokonalejší písemnictví a studium jazyků, umění a náboženství
tak jako nikdy dříve od stvoření světa, takže plným právem kdosi nazval
umění knihtiskařské zachovatelem a šiřitelem všech umění. A vůbec
se říká o tom, co se tiskne, že se to vydává na světlo. Právě tím
přiznáváme, že pokládáme tento božský vynález za cestu světla.
8. Za šestou cestu k rozšiřování světla
v lidském rodu považujeme plavectví, jež se rovněž rozvinulo v těchto
posledních dobách. Jím se umožnily styky lidí, rozptýlených v různých
světadílech, na ostrovech v moři a dosud navzájem od sebe odloučených
a navzájem se neznajících. Tím se stalo také naše vědění po mnoha
stránkách úspěšnějším a byla dána možnost (na kterou právem zaměřujeme
pozornost) sdělovat naše světlo oněm nevzdělaným národům. Nelze totiž věřit,
že toto úžasné umění obeplouvat svět bylo objeveno pro pouhé obchodování
(abychom se pyšnili zlatem z Peru nebo abychom se opájeli brazilským tabákem
a pro podobné účely podřadného významu). Musíme věřit, že boží
záměr směřuje výš. To ovšem nezamlčely svaté výroky. Připomínají
to, když Šalomounovi přivezlo jeho loďstvo z dalekých ostrovů zlato a stříbro,
slonovinu, opice a pávy (1. Král. 10, 22). Předpovídají, že nebeskému
Šalomounovi přivedou jeho lodi se zlatem a stříbrem k jménu
Hospodina sionské syny na ozdobu církve (Iz. 60, 9 na tomto místě popisuje
ono posledné obecné obrácení národů. Pohleďme však také na kap. 42. v.
10, 11, 12, 15, 16 a kap. 43, 14, 16 a 49, 11, 12 a kap. 51, 5
atd.). A jistě nadarmo by byl Kristus přikázal hlásat evangelium až do
nejzazších končin země a nadarmo by byl předpověděl, že to bude před
koncem světa (Mat. 24, 14), kdyby byl neodhalil způsob a cestu, jak až
tam možno proniknout. Proto nevidím, proč by se mělo pochybovat, že tyto
poslední dva vynálezy (knihtisk a plavectví) jako jsou samy o sobě
rozmnožiteli světla, jsou také předchůdci jakéhosi většího světla
(totiž onoho universálního).
9. Neboť tam se zdá určitě směřovat nynější
stav světa, všemožně se chystajícího k nějkému obrození, když Bůh
vylévá potopu svého spravedlivého hněvu na lidskou špatnost, jež dosáhla
vrcholu, když hubí jedny po druhých jakousi obecnou zkázou věcí a připravuje
cestu jakési obecné přeměně věcí, když srovnává plochy zbořenišť,
aby bylo kde zakládat nové stavby, a když pobízí nadané lidi všech národů,
jazyků a náboženství, kteří jsou zhnuseni ustavičnými zmatky, aby
hledali nějaké východisko. Jistě s větším úsilím než kdy předtím,
a i se šťastnějším výsledkem prohledávají mnozí jak útroby přírody,
tak tajemství Písem, tak nitro lidského ducha a vynášejí na světlo
den po dni z oněch pokladnic četnější a větší věci, jež zřejmě
rozmnožují lidskou moudrost a jsou i jistým důkazem, že boží
prozřetelnost přivádí již na svět to, co kdysi předpověděla. Proto Bůh
dovoluje tak mnohým přejít (ba způsobuje, aby přešli), aby se množilo vědění
(Dan. 12.4).
10. Když jsme se tedy dostali do těchto století
a prošli oněch šest cest světla, očekáváme sedmou. Poněvadž totiž
dosud šlo po stupních, musí být to, co zbývá, stupeň vyšší. Co to však
může být jiného, než že když byl otevřen styk staletí knihtiskem a styk
národů plavectvím, že ze všech dosud odhalených světel se stane jedno
velké světlo k obecným potřebám lidského rodu, totiž aby všechno,
cokoli kde a kdy částečně pravého a dobrého a jakoby
soukromě se myslelo, hledalo, nalezlo, Bohem ukázalo a používalo v tom,
onom, tomto století, v tom, onom, tomto národě, jazyku, rodině, domu,
aby to celé se již předložilo celému světu. Aby to, čeho dosáhli jen někteří,
obdaření bystřejším nadáním, mohli potom chápat všichni po odhalení a jasném
umístění tajemství ve světle, které by nebylo již tak těžké chápat
jako dříve, ale bylo snadné, dobrovolné a příjemné pro obecný
soulad ve všem, ukázaný všem. Slovem vstupujeme na nejbohatší cestu světla.
Nechť všichni smrtelníci, kteří po ní jdou, vidí všechno, co potřebují
k blaženosti veskrze bez jakéhokoli klamání.
11. Dále je třeba o této poslední c e s t
ě s v ě t l a mít na paměti a užitečně připomínat
toto. Za prvé, že tato sedmá cesta světla jako nejbohatší, kterou si Ize
pod nebem myslet, bude na světě poslední. Po ní nezbude nic než ona blažená
osmá na nebesích, opět autopsie. Pak už nebude následovat žádný nový
stupeň, protože ono zření blažených nebude znamenat potůčky znalosti věcí,
ale samotnou studnici, Boha, v němž blažení budou vidět a mít všechno
bez konce.
12. Za druhé mezi těmito sedmi cestami rozumového
světla je krásná vzestupnost, protože následující stupeň neruší, ale
uzavírá a upevňuje předchozí. Jako totiž když začalo užívání
jazyka, nezanikla autopsie, nýbrž dala podnět, aby k ní byli přibíráni
početnější lidé. A veřejná shromáždění nevyhladila soukromé
rozmluvy ani úvahy, nýbrž , je spíše rozmnožila. Také objev písma nezrušil
ony tři předchozí věci, ale povznesl je. A umění knihtiskařské nepřerušilo
užívání brku, ale učinilo je slavnějším, stejně jako plavby uvedly všechny
ony věci v širší známost. Tak poslední cesta světla spojí všechno
předchozí a teprve je učiní opravdu znamenitým, protože i věci,
o nichž se má uvažovat, postaví na světlo lépe než kdy tomu jindy
bylo, podnítí o nich řeči všech ke všem, a nerozmnoží-li knihy
(rozmnožily se totiž víc než dost), očistí je aspoň, aby se staly pravými
nástroji universální vzdělanosti a poskytovaly nadto způsob, jak by se
ony knihy rozmnožené po všech národech a jazycích četly a rozumělo
se jim a aby se tím rozmnožovalo světlo moudrosti (jak nejvíce v tomto
pozemském stanu lze).
13. Tutéž vzestupnost Ize pozorovat v rozsahu
užití. Autopsie totiž rozmnožuje světlo poznání pokud jde o jednotlivce.
Řeč slouží především dvěma jednotlivcům, kteří vzájemnou rozmluvou v sobě
buď vzbuzují nebo rozvíjejí, nebo také uspokojují touhu po vědění. Řeč
na veřejném shromáždění slouží, mnohým, ale ovšem jen jednou shromážděným
na témže místě v témže čase. Písmo již proniká také k nepřítomným,
i když jsou vzdáleni co do místa, a času, ba působí, že i mrtví
mohou poučovat živé. Knihtisk spojuje světla staletí; všechny dávné věci
uvádí na světlo a všechny nové věci se starými zachovává
potomstvu. A aby nezůstaly v mezích jednoho národa, ostrova či světadílu,
ale mohly se rozšiřovat po celém světě, zjevil Bůh způsob, jak užívat
magnetu, aby s jeho pomocí byl celý svět přístupný vzájemným stykům,
jako by byl společným pohostinným domem. Co zbývá, je panharmonie, ukazující
společný užitek všech společných darů božích. Tak vidíme, že tato
dobrodiní (ačkoli všechna jsou velká, užitkem jedna větší než druhá) dávají
se v tom pořadí, aby Bůh mohl dát vždy ještě něco většího a člověk
vždy se mohl něčemu novému divit, nad něčím jásat a měl zač chválit
Boha. Je to krásný protijed proti lidské pýše.
14. I to je třeba připomenout, že tyto
cesty rozumového světla vhodně odpovídají cestám světla vnějšího.
Autopsie totiž odpovídá světlu prvotnímu nebo paprsku; řeč světlu lomenému;
veřejná shromáždění světlu odraženému nebo rozptýlenému, tj, svitu. Písmo
a knihy odpovídají světlu rozžatému v zemské hmotě, aby mohlo
jistou dobu trvat a přenášet se sem a tam, jak vidíme, že se děje
na svících a pochodních. Knihtisk představuje různé důmyslné tvary
knotů a svící. Plavectví je podobno svítilnám přenášejícím chráněné
světlo po různých nebezpečných místech. Teprve panharmonie slibuje ukázat
nějaký trvalý oheň nebo plamen nezhasitelný (jakým je slunce).
15. Je třeba si také všimnout, že všechny ony
cesty světla byly nejprve odhaleny v církvi (ačkoli se jich také
zmocnili lidé světští a užili jich k šíření bludů a bezbožnosti)
podle Baruchových slov: Zde je Bůh náš a nemá být jiný přirovnáván
k němu. Sám nalezl každou cestu vědění a dal ji ]akubovi synu svému
a milému svému Izraeli (Bar. 3, 36). Neboť i užívání jazyka s autopsíí
se začalo v ráji. Také svatá shromáždění se nejprve začala v církvi.
A první písmo, které známe, bylo desatero přikázání vyryté božím
prstem a dané Izraeli rukou Mojžíšovou. I knihtisk spolu s plavectvím
byl zjeven nejprve křesťanským národům. Bylo také předpověděno, že
poslední světlo vyjde nad Siónem (Iz. 60, 12) a vidíme, už že naše
na Sióně z božího milosrdenství vychází. To proto, aby bylo zjevno,
že všechny tyto věci nejsou nic jiného než boží dary a že se, nemají
jinak vykládat, než k jeho chvále.
16. To také může se poznamenat, že kterákoli
pozdější cesta vznikla na základě cesty předchozí, stalo se tak proto, že
se shledala její nedostatečnost, nebo že se zneužívala.
17. Konečně nevznikla bez nějakého přispění
lidské touhy nebo spolupráce. Druhá cesta byla uvedena do lidské společnosti
tím, že byla člověku přidána družka, po níž zatoužil. Třetí žalem
nad rozmáhající se porušeností. O čtvrté cestě (písmu) není známo,
zda byla objevena lidským duchem nebo nejprve přímo ukázána Bohem. Pátá a šestá
je dílem lidské píle, jako vzor, abychom se nedomnívali, že máme čekat na
zázraky z nebe a že to není naší záležitostí, je-li jakási
naděje, že můžeme něčím přispět i k úpravě sedmé cesty.
Napodobme raději onu čilou pohotovost Izaiášovu, který když zaslechl boží
rozvažování: Koho pošlu ~ Kdo nám půjde ~ ihned nabídl svou pomoc: Zde
jsem já, mne pošli! (Iz. 6, 7, 8). Důvěřujíce tedy v boží dobrotu a nepohrdajíce
přepokornou poslušností hledejme plněji koleje oné sedmé cesty světla.