KAPITOLA XIV.
PLNĚJI SE OBJASŇUJE
TROJÍ ÚČEL UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA
(ABY V NĚM VŠICHNI MOHLI VIDĚT
VŠECHNO VESKRZE)
Vymezme ještě lépe,
co máme správně rozumět slovy všechno, všichni, veskrze, aby se nezdálo,
že se pokoušíme o něco nemožného nebo méně potřebného nebo
dokonce nesprávného.
2. Slovem všechno rozumíme, co Bůh v této škole světa
lidem buď již odhalil nebo dále ještě odhalí,
ať jsou to věci věčné, ať pomíjející, ať duchovní nebo tělesné, ať
nebeské či pozemské, ať přirozené nebo umělé, ať bohoslovné či
filosofické, ať dobré nebo zlé, ať obecné nebo zvláštní.
3. Věčným věcem se totiž lidé mají učit, protože
jsouce určeni k věčnosti nemohou neznat bez nebezpečí věčného
zatracení svůj cíl. Současně se však mají učit pomíjejícím, protože
přes ně se jde k oněm věčným.
4. Lidé se mají učit věcem duchovním (protože sami
svou lepší částí jsou bytosti duchovní), aby dobře znali sami sebe (stvoření
boží). Protože však přebýváme v těle a dokud jsme naživu
udržujeme se tělesnými věcmi, musíme znát i ony věci určené k našim
zdejším potřebám, aby něco nepoznaného nás nepřipravilo o užitek,
který skýtá, nebo aby něco špatně poznané a nenáležitě osvojené
nám neškodilo.
5. Nebeským věcem se mají učit, protože nebe je naší
vlastí a dům našeho otce je místem, v němž se nám připravují
příbytky. Máme je tedy znát, ba lidé mají být co nejhorlivěji naplňováni
touhou po požívání věčných rozkoší. Protože však Bůh k nám nyní
nemluví o oněch nebeských dobrech nebeskými slovy, nýbrž pozemskými
a líčí nám je obrazy věcí pozemských (skláněje se k slabosti
naší nynější nechápavosti, Job. 3, 12), je třeba také, a dokonce
dříve, porozumět těmto pozemským věcem, abychom jejich přispěním snáze
pochopíli ony nebeské, protože se nemůže stát, aby pochopil sílu metafor
nebo alegorii ten, kdo dříve nepochopí, odkud se metafory nebo alegorie čerpají.
6. Nevyhnutelně je třeba se učit přirozeným věcem, protože
jsou viditelným zrcadlem neviditelné boží vznešenosti a klíčem
k mnoha tajemstvím Písma svatého a konečně idejemi,
formami a normami našich prací (aby byly rozumné). A tyto tři
užitečné věcí pro tvorstvo především nyní máme mít na zřeteli, aby
nebylo pochyb, že ono úplné světlo posledního věku se zaskvěje především
z těchto pochodní božích. Pozdržme
se tedy na tomto místě a vysvětleme ony věci důkladněji.
7. Jak mnoho má být pro poznání Boha čerpáno skvělým způsobem
ze stvoření, nechceme již dokládat jinak než svědectvím velkého
theologa, který napsal: Jako z neznalosti pravých základů světa a z neznalosti
věcí se řítíme do různých omylů o Bohu a do mnoha mylných pověr,
tak zase pravou znalostí těch věcí se nemálo přibližujeme pravé zbožnosti.
Hanebně se mýlí ti, kdo (jak Augustin) vypravuje v knize o původu
duše) praví, že vzhledem k pravdivosti víry nic nezáleží na tom,
co si kdo myslí o tvorech, jen když správně smýšlí o pravém
Bohu. Omyl při poznávání tvorů odvádí totiž mysl od Boha (Zanch.
Hexaem. str. 4 a 5). A je pozoruhodné, že anděl s nepomíjejícím
evangeliem zvoucí všechny rody, kmeny, jazyky a národy, aby vzdávaly
Bohu slávu (věříme, že to bude v tomto posledním osvíceném věku),
čerpá důkazy z přirozených věcí, protože Bůh stvořil nebe a zemi,
moře a prameny vod (Apok. XIV. 6, 7). Budiž tedy považováno za jisté,
že čím lépe se ukáže příroda, tím více se zaskvěje vznešenost tvůrce
a jeho velebnost mezi všemi.
8. Řekli jsme také, opírajíce se o dobré důvody, že
klíčem k tajemství Písem bude správné pochopení věcí přirozených.
Vždyť každý je jistě nejlepším vykladačem svých slov. Protože
tedy nejmoudřejší Bůh je stejně tvůrcem Písma jako přírody; je nemožné,
aby někde nesouhlasila pravda vtištěná věcem s pravdou vyjádřenou
jeho slovy a aby sama sebe nevysvětlovala, jestliže by se někde
zdála těm nebo oněm málo srozumitelná. Slouží tedy sobě navzájem jako
komentátor a tlumočník, Písmo spíše z hlediska obecnosti, příroda
spíše z hlediska jednotlivostí. Písmo totiž obecně učí odkud
jsou tvorové a jakou silou trvají a jaký konečně mají cíl. Ale
jednotliví tvorové ukáží pravý smysl jednotlivých míst Písma (kde pod
obalem jsou vykládána tajemství), např. že si Bůh ve Starém zákoně přál,
aby to, co se mu podává jako oběť, se spálilo ohněm. Proč to? Zkoumej
přirozenost ohně a pochopíš, kam směřuje boží příkaz. Víme totiž,
že je trojí působnost ohně, svítit, zahřívat a pohybovat se. Kdo
tedy tento obraz vysvětlí tak, že řekne, že Bůh požaduje od těch, kteří
se mu nabízejí za obět (1) světlo poznání, to jest (jak vysvětluje
apoštol, Řím. 12, v. 1) rozumovou poctu, (2) teplo vroucnosti (3) a pohnutí
dobrého úmyslu, čili nové poslušnosti, zda nepoznáme, že
objevil za literou smysl? Nechtěl rovněž Bůh, aby se mu obětovalo bez
soli. Proč to? Jestliže znáš přirozené vlastnosti soli, nemůže ti
uniknout tajný smysl. Sůl je totiž svou podstatou stálejší než všechna
tělesná stvoření a pro tuto stálost je jakoby neporušitelná (ani
totiž sama nehnije a ani nedovoluje posoleným věcem hnít). A jestliže
někdy musí měnit vnější tvar (jak se stává octne-li se v látce,
která jí škodí - vodou se totiž rozpouští a rozplývá, ohněm praská),
nemění přece svou přirozenost, ani jí neztrácí. Neboť i ta voda,
která rozpouští sůl, musí přijmout přirozenou vlastnost soli, ,a sůl
rozpadlá púsobením ohně na malé částečky, je touž solí. Nemáme
tedy věřit, že Bůh tímto symbolem doporučuje svým vyznavčům stálost v úskalích
a ohni? Podobných věcí je Písmo plno. A jejich smysl se může správně
pochopit jen z pravé znalosti věcí přirozených, nemluvě ani o podobenstvích.
Ó jak významné bude toto světlo, budeme-li celé Písmo vyvozovat z harmonie
přírody, přírodu pak pravdivě symbolizovat v Písmě!
9. Také jsem řekl, že ve věcech přirozených jsou nám předepsány
vzory našich činů a že proto je třeba poznávat cestu přírody bez
omylů, abychom mohli naše cesty vykonávat bez spletitého bloudění. Viděli
to už dávno ti, kdo řekli, že umění je napodobitelkou a dcerou přírody;
rovněž ti, kdo řekli, že příroda je nejlepším vůdcem a že kdo
ji následuje, nemůže se mýlit. A v tom smyslu bylo řečeno ještě
více. Ale nikdy se to neukázalo tak jasně, jako se to již za pomoci boží
(po zažehnutí pochodní všeobecné harmonie) ukazuje, že všechny
nedostatky a omyly dřívějších věků (ve věcech uměleckých,
mravních, politických a církevních) vyplývaly z neznalosti věcí
přirozených a že náprava věcí, kterou čekáme, vzejde z lepšího
pozorování cest moudrosti boží ve tvorech. Tak velice záleží
na tom, zda se ví nebo neví, jaké nám Bůh dal předpisy. Nechť tedy platí
to, co jsme vyslovili, že je nutno učit se všem přirozeným
věcem.
10. Ale nemají se opomíjet ani věci uměle vytvořené, jednak
proto, že umění přírodu zobrazuje nebo také udržuje v mezích, zmocňuje
se jí a tak ji nutí vyzrazovat nám svá tajemství, jež uvádí v širší
známost, jednak proto, že slouží k rozmnožování životních příjemností
(jimiž osvícený věk bude spíše oplývat než jich mít nedostatek).
11. Řekl jsem také, že se má učit věcem theologickým
a filosofickým, tj. právě tak těm, které se týkají víry, jako těm,
které se týkají rozumu a mysli. Věcem víry se má učit důkladně,
protože spravedlivý je živ svou vírou, a tato je jedinou cestou k věčnému
životu. Věci rozumu nemají být pomíjeny, protože jimi se lišíme od
zvířat a jimi se opevňujeme, abychom si lehkovážně nedali namluvit
podvodníky nějaké nerozumné věci. Ale ani smyslové věci nemají být
pomíjeny, protože připravují cestu rozumu a chrání jej od omylů.
Protože tedy smysly slouží rozumu a rozum víře, nic z toho
nesmí chybět dokonalému světlu, nebo se určitě zbavíme nástrojů k osvícení
duší. Ani nevěřícím nemohu totiž mluvit o víře jinak než
slovy rozumu, rozumně jim ukazovat, jak v tajemstvích naší víry není
nikde obsaženo nic než pravda a spása, protože nikdo nemůže věřit
tomu, co pokládá za neuvěřitelné, a nelze jinak způsobit, aby se ukázalo,
že taková věc je uvěřitelná, než určitou silou důkazů. Abych tedy
mohl mluvit s nevěřícím o tajemstvích víry, musí být připraven
poznáním věcí nižších, aby si zvykl na tytéž názvy jako já, naučil
se přebývat v mezích harmonie a poslouchal pak ostatní trpělivěji
a toužil (jsa již získán příjemností harmonie) poznávat hbitěji a konečné
rád podlehl pravdě správně poznané.
12. A není důvodu, proč by někdo namítal, že apoštolové
nezačínali filosofii, ale šli přímo k tajemstvím víry. Oni totiž,
protože byli mimořádnými nástrojí božími, byli také opatřeni i mimořádnou
vlastností, aby zázračnými slovy a činy uváděli v úžas smysly
všech a podrobovali všechen rozum poslušnosti víře. My pak nyní uvažujeme
o normální cestě jak vzdělávat lidi (ačkoli ji nemůžeme nalézt,
neukáže-li ji Bůh). Ale nelze ani popřít, že ony mimořádné nástroje
přinesly lepší výsledky kdykoli připadly na lépe připravené osoby. Rovněž
tak nelze popřít ani to, že Bůh sám více vyznamenává svými nadpřirozenými
dary ty, kdo před tím byli dobře vzděláni věcmi nižšími, smyslovými a rozumovými.
Je to zřejmé u Mojžíše (vzdělaného dříve než byl povolán
Bohem ve veškeré moudrosti Egypťanů a vynikajícího slovy i skutky,
Skut. 7, 22) a rovněž u Daniela, Šalomouna, Pavla a oněch
tří králů, kteří se nejdříve dověděli o příchodu Kristově a teprve
jejich prostřednictvím jiní. Tak se boží moudrost nezdráhá jít po
stupních, budovat svá díla na vlastních základech a dobře osvojené
nižší dary korunovat přidáním vyšších (Mar. 4, 21, 25). Dokonce i knihu
svých zjevení, Písmo svaté, uznal Bůh za vhodné začíti fysikou (tj.
popisem stvořeného světa), pak teprve vkládat věci přirozené, umělé a matematické
(o číslech, měrách a vahách). Proč by tak činil, nemají-li tyto věci
žádný význam pro přípravu duší k lepšímu pochopení duchovních
tajemství? Proto nežádá bez příčiny Augustinus, aby se nikdo neznalý
počtů a věd neodvažoval zkoumat tajemství boží. Kyrillos pak praví,
že filosofie byla dána národům jako katechismus k víře (kn. 1.
proti Julianovi). Clemens Alexandrijský dodává: ]ako Židům byl učitelem
víry v Krista zákon, tak byla filosofie učitelem pohanům (Stromat.
kn. 1, kap. 3). A Huartus (ve Zkoumání nadání, moje str. l0) říká:
Velmi se mýlí všichni, kdo se domnívají, že nadpřirozené vědy dříve
než začnou být vštěpovány nevyžadují předchozí průpravy (člověka).
13. Konečně bude pro tento účel nutno v novém světle
vybudovat novou filosofii, aby nebylo třeba uchovávat onu starobylou filosofii
řeckou, která byla tolika způsoby usvědčena jako nedokonalá a kusá,
zmatená a převrácená, ale hlučná a útočná a která způsobila
křesťanství tolik škod; a aby nebyli Izraelité stále nuceni
chodit brousit své radlice a motyky, své sekery a své lopaty k Filištíským,
nýbrž měli doma meče a všechno potřebné nářadí a v den
boje nic nepostrádali (1 Sam. 13, 19, 20, 21, 22).
14. Řekl jsem také, že se má v plném světle učit o věcech
dobrých a zlých. To druhé se může zdát na první pohled divné a pošetilé.
Ale jinak tomu nemůže být, protože znalost všeho, i zlého, je
dobrá (vždyť Bůh a andělé znají zlo, a přece proto nejsou
zlí) a prospěšná, ba dokonce potřebnná: znalost dobrých věcí
zajisté proto, aby bylo možno je žádat, hledat, milovat a pečlivě střežit
(po neznámém se netouží), znalost zlých pak aby bylo lze je nenávidět
a jim se vyhýbat. Proto máme-li dobro sledovat a zlu se vyhýbat,
je zajisté třeba pečlivě rozeznávat jedno od druhého, jak to však učinit
bez předchozího pečlivého poznání obojího? Ďábel v ráji oklamal
člověka tím, že mu ukazoval jen dobré věci a skrýval zlé. Aby tedy
déle nemohl klamat, musí být z domněle dobrých věcí sňata maska,
aby se nám každé zlo ukázalo takové, jaké je samo o sobě. Pak nebude
mít moc vábit a klamat, ale bude odstrašovat a varovat před zkázou.
je úplně pravda, že až dosud není pro lidi nic zhoubnějšího než
neznalost zde a onde skrytého zla. Nevystříhají-li se ho lidé z neznalosti,
upadají do něho. Proto se ďábel stále snaží, aby lidé neznalí, co
je dobro a co zlo, ba docela aby považovali dobro za zlo a zlo za
dobro a ochotně se nechali spoutat těmito řetězy nevědomosti. Naproti
tomu Bůh vždy činí dobro a zlo zjevným; dobro nařizuje a slibuje
za odměnu, zlo však zakazuje a vyhrožuje za ně trestem. To tedy
bude pravým a plným napodobením boží moudrosti: znát dobro a konat
je, znát zlo a vyhýbat se mu. Čím dokonalejši bude obojí, tím lépe.
Neboť čím lépe poznáváme dobro, tím horlivěji je milujeme; tak také
čím lépe budeme znát zlo, tím pilněji se ho budeme stříci. Není totiž
v lidské povaze (ani narušené), aby sama na sebe přivolávala záhubu,
ale v jakési chvatné touze po dobru, jež opravdu se ukazuje, buď
nepozoruje zlo, které se pod ním skrývá nebo sama sebe klame vyhlídkou na
únik, protože hned nenásleduje trest (zmiňuje se o tom Šalomoun, Kaz.
8, 10, 11). Aby tedy nemohla naše mysl sama sebe tak hloupě dále
klamat, má jí být skutečné zlo stavěno na oči, aby se musela hrozit a odvracet
od věcí, která jí určitě přinese jistou záhubu, Zkrátka neznalost je
sama o sobě zlem, protože je temnotou. Znalost, i zla, je dobrá,
protože je světlem. V některých případech však (protože jsme
narušeni), je lepší něco nevědět. Tedy i něco skrývat (věci
všetečné a oplzlé) bude dobré.
15. Řekl jsem konečně, že se má učit obecnému a zvláštnímu;
dodávám, že i pokud lze, nejzvláštnějšímu. V něm
totiž spočívá opravdu znalost věcí a užitek ze znalosti, nikoli v obecném.
A čím více kdo zná jednotlivých věcí (ovšem dokonale, věcně, ne
podle zdání), tím sklízí bohatší plody svého vědění. Protože však
jednotlivé věci jsou samy o sobě čímsi rozptýleným, je třeba sbírat
je pomocí řádu do jakýchsi svazků.
16. Potud o tom, co jsou ony všechny věci, kterých máme v universálním
světle učit a učit se. Když pak radíme, aby se všichni podíleli
na tomto konečném světle, nechceme tím, aby i řemeslníci, sedláci a ženy
se cele věnovali knihám, ale aby nikdo z nich se nezanedbával v tom,
co je potřebné všem. Např. aby nikdo nebyl hloupě neznalý sebe,
tvorstva a Boha; mimo to, aby se každý vzdělal pro své zvláštní
povolání, aby ti, kdo někoho řídí, uměli řídit nebo vládnout a ti,
kdo jsou podřízeni, uměli být podřízeni nebo ovládáni. Všichni, pravím,
mají být učeni lidským věcem, protože jsou lidé, božským věcem, protože
jsou obrazem božím, věčným věcem, protože jsou čekateli věčnosti jinak
by zajisté bylo lépe narodit se zvířaty, protože věc, která se sama
zvrhla, stává se sama horší než věci špatné. Ani škola světa se nebude
moci nikdy vrátit do řádu shodného s božím úmyslem, nezačnou-li všichni,
kdo do ní byli posláni, konat to, proč sem byli posláni. Začít však
nebudou moci, jestliže budou neustále setrvávat ve své temnotě, a pravé
podmínky k opravdovému prohlédnutí jim neposkytnou ti, kdo je neznají
tak, jako je začínáme, díky poučení božímu, prohlédat my. Naší
starostí tedy budiž zařídit věc lépe než tomu bylo u řeckých
filosofů, kterým Origenes (6. kniha proti Celsovi) vytýká, že pro pýchu
byli podobni oněm lékařům, kteří nedbali o lid a léčili jen zámožné.
Ale co jiného dělají ještě dnes ti, kteří se snaží svou prací
prospět toliko některé části lidí (buď té, která je přijala do své
skupiny, nebo té, která si je najala za mzdu, nebo se chápou jiných příležitostí,
aby se snad někomu líbili)? Nás ať pokorná láska nutí, můžeme-li, přát
všem stejně dobro podle příkladu Krista našeho i jeho apoštolů a podle
napomenutí moudrého Siracha: ]akýpak je užitek ze zakopaného pokladu a ze
skryté moudrosti? (Kaz. 20, 31). A Kristovo pravidlo je: Nikdo
nerozsvěcuje lampu, aby ji postavil pod kbelec, ale na svícen, aby svítila všem,
kdo jsou v domě.
17. Jsou-li lidé, kteří by řekli (víme však, že jsou), co
bude pak, stanou-li se všichni moudrými? Zevšední vzdělanci i vzdělanost,
dojde ke zmatení stavů, kdokoli kdekoli se pustí do učení ostatních nebo
do posuzování náboženství a státního zřízení. Odpovídám 1.
Nezbytně špatný musí být stav státu či náboženství, jehož bezpečnost
závísí na nevědomosti a otroctví poddaných Pravé náboženství a pravé
státní zřízení (jaké si přejeme pro celý svět) jsou věci světlé,
mají svou bezpečnost od světla, nikoli od tmy. Nežádáme přece, aby
se všichni stali vědci (to totiž nepřipouští ani nadání lidí, ani
prostředí a stav, ani to nevyžaduje žádná potřeba), ale aby se všichni
stali dosti moudrými ke spasení (2 Tim. 3, 15). Tato moudrost jednak nevyžaduje
takovou přípravu jako učenost, jednak není proč by ji někdo někomu záviděl,
leda kdo má mysl zlou, závidějící Bohu jeho slávu, rozumnému tvoru pak účast
na blaženosti se svým Stvořitelem. Takováto zvrácenost, vlastní zatraceným
duším, má být vzdálena každému
lidskému srdci.
18. Když si přejeme, aby všechen boží lid prorokoval
(tj. jasně rozuměl zjevené vůli boží), přejeme si toto: Za prvé, aby
se pečovalo o spásu všech, a aby, jestliže někteří zahynou,
nezahynuli naší vinou, ale svou. Za druhé, aby se dbalo o mír a veřejný
klid, aby se každý věnoval božímu povolání (kterému rozumí) a choval
se na svém místě pokojně. Pochopí totiž všichni, že blaho jednotlivců
(i jeho samého) závisí na společném blahu všech. To však nelze zachovat
neporušené, nevytrvá-li každý na svém místě a ani je neopustí, ani
jiným jejich neodejme. Za třetí, když si přejeme, aby všichni byli moudří,
přejeme si to proto, aby toto světlo (jež se stane zcela universální) se
mohlo jistějí zachovat v přítomnosti a rozšiřovat k potomkům.
Neboť jestliže i prostý lid neporozumí, co je nezbytné k jeho spáse
a nebude-li rozumět dobrému řádu věcí, kdo tomu bude učit jeho děti?
Kdo na ně bude dohlížet? Konečně to, co se tvrdí, že lid pohrdá učenci,
potom se docela změní. Neboť nelze dát žádný vhodnější lék než právě
tento jediný, aby lid věděl, co znamená být vzdělaným. Nyní totiž se
lid neobdivuje učencům, protože jim nerozumí. V budoucnu si jich však
bude vážit, protože v nich bude spatřovat plameny onoho světla, jehož
u sebe uvidí jiskry a jichž bude s rozkoší užívat. Zůstane
ovšem velký rozdíl mezi lidmi vzdělanými pro denní potřebu a vzdělanými
důkladně a odborně. To ukazuje sám Bůh, když oznamuje, že světlo měsíce
bude jako světlo slunce. Dodává však, že světlo slunce bude sedmkrát
větší.
19. Třetím cílem universálního světla je, aby se věcem učilo
veskrze, tj. nikoli ledabyle a pro jméno, nýbrž tak, aby to, čemu
se kdo učí, také si osvojil. A aby kterýkoli poněkud pokročilejší
žák této školy byl s to říci svým učitelům to, co řekli Samaritáni
své první kazatelce: již nevěříme proto, že nám to říkáš ty, ale
protože jsme sami nabyli poznání a vědění. Proč bychom totiž chtěli,
aby žáci školy světa zústávali stále žákyr Augustinus
považuje za hlupáky ty, kdo se raději učí než vědí, a raději
se potýkají než vítězí a raději chtějí jíst než se nasytit,
tj. ty, kdo neužívají prostředků aby dosáhli cíle, nýbrž zaměstnávají
se jen proto, aby se zaměstnávali. Abychom tedy byli moudří a s námi i celý
svět, učme lidi (v této škole boží moudrosti, která se již již
má napravit) učit se, ne aby se učili, ale aby věděli; vědět však
ne aby věděli, ale aby přikládali ruku k činu, aby konečně
přikládali ruku k činu ne proto, aby tak činili, ale aby se dosáhlo
cíle všech činů, jímž je klid a blaženost.
20. K tomu dojde, budeme-li je učit dřívějším věcem dříve
a přednějším předněji, všemu pak vlastním názorem a vlastní
stálou praxí. Dřívějším dříve, tj. postupně, od prvního a nejnižšího
se povznášet přes prostřední k poslednímu a nejvyššímu. Neboť
tak teprve se stane jasným všechno, když jedno z druhého samo plyne; a pevným,
když se jedno druhým podepře. Přednějšímu předněji, tj. nedopouštět,
aby věci méně důležité způsobovaly zdržení a ubíraly místo důležitějším,
nýbrž aby se konaly lehčí lehčeji, vážnější vážněji s ustavičným
zřetelem k důležitějším cílům. Vlastní názor vyžaduje,
abychom věci potřebné k vědění lidem nepřikazovali mocí (věda totiž
je věcí svobodnou, ráda se vlévá do myslí svobodných), ani je nepodávali
prostým vypravováním, byť i sebepřesnějším, ale abychom pokud je to
možné, předkládali smyslům bezprostředně samotné věci, aby všichni
viděním viděli, hmatáním hmatali a věděním věděli, že všechno
je, jaké je. Neboť to teprve znamená vědět, jestliže víme, co každá
věc sama o sobě je, ne jaká se říká, že je. Vědět něco podle
cizího rozumu neznamená vědět, ale věřit; jako jíst cizími ústy neznamená
jíst, ale vidět jiné jíst. Jako koláč, který jíš ty, a víno,
které ty piješ, nechutná mně, jako slepý nevidí obraz, o kterém mu vídoucí
vypravuje, že jej vidí, tak také když mi druhý vypravuje, co ví, viděl,
četl a zakusil, to já proto nevím, ale věřím, že on to viděl, četl
a zakusil. A s takovým přibližným věděním (které spočívá na
víře příkládané autoritě učitelů a tak spíše na, cizím než na
vlastním rozumu) se dosud spokojoval svět (jakkoli poněkud nerad a občas
se bouřil a dožadoval prolomení závor zajetí), protože četné takové
věci, temné a zmatené, se nám dochovaly z oněch dřívějších věků.
Avšak je čas, abychom postoupili od počátků
k dokonalosti a nebyli již kolísavými dětmi a nenechávali se
vláčet větrem jakéhokoli učení, ale abychom byli moudrými jako dospělí
muži, aby nikdo nemohl naši moudrost usvědčit buď z povrchnosti nebo přetvářky
nebo z nějaké škodlibé nedokonalosti.
21. Tak tomu ovšem bude teprve
tehdy, až se odvrátíme od všech lidských autorit a budeme následovat
samotného Boha jako jediného, svrchovaného učitele pravdy, jenž stačí sám
sobě. Odnikud odjinud nebudeme čerpat své vědění a víru než
přímo z pravých jeho zdrojů (z knih přírody, Písma a svědomí),
a to vlastními svými nádobami (vlastními smysly, vlastním rozumem,
vlastní vírou). Nechť se tedy nestane, abychom nadále bloudili světem bludišt
lidských svědectví a názorů různých autorit o věcech. Nechť
se nestane, abychom se dávali k disposici jako vůdci slepých (slepými
se tím způsobem staneme brzy sami) a jiným vnucovali ty či ony výpisky
z božích knih místo samotných spisů a jejich četby. Zasluhují
si však být klamáni ti, kdo následují spíše lidi než Boha a spokojují
se se stíny místo věcí. Avšak je čas, aby s tváří
odkrytou v Kristu (jehož prostřednictvím učinil, řekl, oduševnil a oduševňuje
Otec všechno, co bylo učiněno, řečeno, napsáno a oduševněno) před
sebou všichni viděli vlastníma očima cesty a konce cest a vidouce
ve světle božím světlo, chodili po stezkách světla.
22. K rozmnožení a jistotě
tohoto světla přispěje však i to, že se nebudeme bát pouštět
na oči i lidské nálezy nebo výtvory. Jestliže se totiž podílejí
na pravdě, upevní obecnou pravdu; jestliže jsou mylné, zaniknou při porovnání
s tímto nejjasnějším světlem, jako mizí stín při přiblížení se
světla, a tak také doznáním lži a nicotnosti vydají svědectví
pravdy. Chci, aby se na všestranné posílení tohoto universálního světla, které zajisté vystupuje především a dostatečně z božích
svítilen, skutků, výroků a vnuknutí božích) mohly připouštět i svítilny
lidské moudrosti, buď planoucí nebo čadící, které již nebudou na obtíž,
a1e spíše budou svým způsobem
na prospěch oněm, kdo chodí v božím světle.
23. Nakonec jsme připojili k vlastnímu
názoru praxi, protože nestačí něčeho se zmocnit vlastními smysly, ale je
třeba častého opakování (pozorováním toho,
co lze pozorovat, a konáním toho, co lze konat), aby se došlo až k neomylné
jistotě. To směřuje k tomu, abychom školu světa chápali v budoucnu
nejinak než jako zřízení, jež celé kypí praxí, teprve potom očekávejme
všeobecné ozáření (universální jas).
|