KAPITOLA VII.
VĚŘÍME-LI,
ŽE SE BLÍŽÍ DOBA UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA,
JSME POVINNI TAKÉ VYHLEDÁVAT
JEHO CESTY
Tak mocné světlo po tak velkých
temnotách může roznítit jedině ten, kdo jako na počátku světa poručil
vnějšímu světlu, aby zazářilo z temnot, tak ke konci světa způsobí,
aby zářilo světlo vědění a slávy boží v podobě Ježíše
Krista (2 Kor. 4, 6). Nyní je třeba ukázat, že nicméně není nehodné synů
světla, aby i oni sami ve svých touhách a snahách přemítali o východu
onoho světla a vyhledávali jeho cesty a podoby vším možným způsobem.
Účelem tu bude, abychom se do věci pustili s tím větší důvěrou, ukáže-li
se, že nám naše svědomí nedovolí odvrátit se od takových podniků. Zavděčíme
se v té věci pomocnou službou Bohu, bude-li snad jí chtít užít, aby
tím rychleji nám vyšlo ono poslední světlo cestami, které ukáže jeho
moudrost a učiní schůdnými jeho všemohoucnost.
2. To nás utvrzuje v tom, že smíme pátrat
po cestách příštího světla nejen s dobrým svědomím, nýbrž že svědomí
nás dokonce k tomu nutí.
3. Každé dobro, které si křesťané smějí přát
a od Boha žádat, to také smějí hledat, poněvadž právě ten, kdo řekl
žádejte, řekl také klepejte a hledejte (Mat. 7, 7). Není tedy vůlí
boží, abychom, když od něho žádáme vytoužená dobra nebo již slíbená
očekáváme, žádali je nebo očekávali je v nečinnosti, nýbrž
abychom zároveň činili to, co je třeba dělat a tak dokázali, že si
to opravdu přejeme, opravdu klepeme, opravdu očekáváme, tj. že jdeme Bohu
vstříc a že vztahujeme ruku, abychom přijali dary, které přináší.
jinak, kdybychom odtrhovali od sebe, co je třeba spojovat, tj. kdybychom sice
žádali, ale zároveň nehledali a neklepali, řeklo by se, že pokoušíme
Boha: Osvětleme to příklady. Hospodin náš nás učil modlit se: Otče náš,
posvěť se jméno tvé. Kdyby se však někdo jen modlil a nechtěl současně
i opravdu dbát, aby také sám posvěcoval boží jméno a aby jiní
všemožným způsobem je posvěcovali, řeklo by se, že se posmívá Bohu. Tak
tedy, když se nám ukládá, abychom se modlili Přijď království tvé, ukládá
se nám zároveň, abychom sami hledali království boží (Mat. 6, 33). Když
se modlíme Buď vůle tvá, nemíníme tím, aby ji Bůh bez našeho vědomí v nás
konal, ale aby nám dal vůli konat všechny jeho záměry. O to jsme
povinni tak opravdově usilovat, jak opravdově se modlíme. Když říkáme Chléb
náš vezdejší dej nám dnes, nemá to ten smysl, abychom v nečinnosti očekávali,
až nám bude z nebe seslán chléb, ale aby Bůh připojil své požehnání,
když každý svou prací si hledí dobýt chléb a pak jej v potu tváře
pojídá. Tak když se modlíme Odpusť nám naše viny, zavazujeme se zároveň
nedopouštět se hříchů, nebo, kdyby se nám to vinou naší křehkosti přihodilo,
hned opustit cestu hříchu a navrátit se k předsevzetí nehřešit.
Když říkáme Neuveď nás v pokušení, zavazujeme se tím, že se
nebudeme sami do pokušení vrhat a pokoušet Boha. Když konečně říkáme
Zbav nás ode zlého zároveň se učíme a zavazujeme, že se budeme zlu
vyhýbat a dáme si pozor, abychom do něho neupadli. Jak bychom tedy stejně
nepochopili, že když s příchodem onoho vytouženého osvíceného
století máme naději na nápravu pokažených věcí a žádáme si ji od
Boha, že se zároveň také zavazujeme jí napomáhat?
4. Mimo to, má-li se něco dělat, je třeba zároveň
pochopit způsoby, jak se to dělá, a zkoumat je, aby se pochopily, protože
Bůh, jako nám nepřikazuje konat nic nerozumného, tak nežádá, ba nechce,
abychom něco dělali nerozumně. Naopak je jisté, že se nám nezabraňuje
zkoumat a chápat způsoby všeho toho, co zvláště nyní má každý
konat. Je tedy také jisté, že se nám nezabraňuje chápat smysl sem patřících
věcí. Např. již nyní jsme povinni každý učit každého pravdivému a dobrému,
odnaučovat nepravému a zlému a znát jisté příležitosti té věci.
Co tedy brání hledat způsob, kterým bychom mohli všichni všem při každé
příležitosti ukazovat pravdivé a dobré a odvracet vší silou od
nepravého a zlého? ]ako křesťané jsme již nyní povinni, aby každý
podle svých sil rozšiřoval království Kristovo, ničil ďáblovo. Proč
tedy nemáme také hledat cestu, jak bychom přesvědčili všechny, aby totéž
dělali spolu s námi? Jsme povinni usilovat o mír se všemi. Proč
tedy nemáme ukazovat cesty míru i jiným, a to všichni všem,
jestliže můžeme? A jestliže se dosud mohli šlechetní duchové věnovat
dobývání pravdy z temnot nebo její obhajobě před námitkami, proč by
se nemohli věnovat tomu, aby pravda již vydobytá a obhájená se také
rozšiřovala na všechny strany? ]estliže je to dovoleno se souhlasem Boha
(který je pravda a chce, aby každý znal pravdu), proč nehledat cesty,
jimiž by se pravda stala zřejmou všem? Obojí závisí na sobě navzájem a nelze
je od sebe odtrhnout.
5. Konečně vždy bylo dovoleno v bázni boží
hledat dobré příležitosti k dobrým věcem, jež Bůh poskytuje, a přísluší
to moudrému, podle těchto slov: Dej moudrému příležitost a bude mu přidána
moudrost (Přísl. 9, 9). Budeme tedy nemoudří, nebudeme-li dbát, abychom si
příležitostí, které boží dobrota k rozmnožení moudrosti poskytuje,
všímali, chápali je a sledovali je. Dává nám totiž možnost, abychom
viděli, co bude, abychom chápali jak to bude, počíná tím, že zjevuje
zjevné cesty světla. Musíme tedy jít po stopách božích bezpečně tudy,
kudy jde Bůh před námi, a přemýšlet, jak odevšad vyzařující
paprsky světla by se mohly shromáždit v světlo jediné. Dík vlídné
blahovůli Otce světel, který vždy, když zažehuje pochodně, nezažehuje je
proto, aby byly schovány pod kbelec, nýbrž se postavily na svícen a sloužily
všem, kteří jsou v domě. Dělá tedy dílo milé Bohu ten, kdo si v božím
domě bere za povinnost rozsvěcovat a očisťovat světla: čím jsou početnější
a větší, tím více má zásluh.
6. Je tedy třeba přistoupit s důvěrou k dílu,
Bohu milému, a světu prospěšnému, a nedbat štěkotu těch, kdo
jsouce zvyklí odsuzovat nezvyklé věci hned na první pohled, a i zde
nepochybně řeknou: Na vás tedy čekala moudrost? Musíme jim totiž odpovědět:
Moudrost vždy čeká od počátku do konce (Přísl. 1, 20 a jinde). Ale
my jsme liknaví: kéž bychom si již konečně, až se vysvětlí spletitost
omylů všude, kde se jen rozšířily, poučili se ze všech způsobů našich
poblouzení a stanovili si pevné zásady, abydhom se už nadále nemýlili.
7. Namítne-li někdo, zda bude v lidských
silách zaměřit paprsky pravdy k osvícení a obrácení srdcí,
odpovíme: Jedině Otci světel náleží osvěcovat srdce. Máme však proto čekat,
až se to stane zázrakem? Což nemáme zároveň chápat se prostředků, které
poskytuje Bůh, a horlivě je vyhledávat? Víme, že lidská píle je bez
Boha naprosto marná, nikoli však v tom případě, když slouží Bohu.
Neustálým konáním božích děl jsme se totiž poučili, že Bůh má ve
zvyku své vnitřní práci předesílat vnější prostředky, a že si připravuje
svými posly cestu tam, kam se chystá sám jít.
8. Nezbývá tedy, než aby nikdo neodpíral Bohu
své přispění tam, kde se domnívá, že může vykonat něco veřejně prospěšného.
Proto se také již pustíme do hledání povahy světla, hodlajíce pomáhat
otci světel proti temnotám, které jsou mu odporné, abychom měli příležitost
nepoznávat cesty světla odjinud než ze samotných cest světla.