KAPITOLA VI.
NADĚJE NA OBECNÉ SVĚTLO PŘED KONCEM SVĚTA JE NEPOCHYBNÁ
Ať pozorujeme boží nebo lidskou
přirozenost a skutky, jak jsou dosud spatřovány ve svém postupu, ať
sledujeme i předpovědi boží o posledním stavu světa před
vstupem do věčnosti, všechno nám přikazuje doufat ve věci větší a lepší
věcí minulých.
2. Předně totiž stavba a správa samotného
světa je velmi podobná divadelní hře, ba dokonce je hrou, kterou na zemi
hraje moudrost boží se syny lidskými (Přísl. 8). Hře však nic není více
vlastního než že diváky, kteří na počátku málo rozumějí, kam děj směřuje
po podivných zmatcích a zápletkách nakonec zavede tam, že když se hra
chýlí ke konci, všechno dřívější i přítomné, i to, co bylo
ponecháno na závěr, více a více se odhaluje pochopení všech diváků.
Herec si teprve tehdy získá potlesk, jestliže všem se stane jasným, že všechny
zápletky došly k veselému konci. Zdalipak se sluší očekávat od
nebeského umělce něco menšího?
3. Za druhé všechen věk světa, zobrazující věk
jednoho člověka,musí konečně přece stanout na nějakém nejvyšším
stupni. Jako totiž první utváření člověka začíná údy, jako svým počátkem,
potom smysly nalézají předměty, na něž by se upíraly, dále rozum zkoumá
příčiny věcí, a z toho nakonec pochází čistější porozumívání
věcem, nejčistší pak v samotném stáří, tak také jistě bude údělem
světa, jenž prošel nejprve vývojem řemeslným, pak smyslovým, a potom
rozumovým, a dosti se až dosud v těchto stránkách zdokonalil aby
se někdy povznesl k čistší a abstraktní moudrosti. Aby to jasně
vysvitlo, ukažme si to plněji.
4. V prvním věku světa kvetla zaměstnání
potřebná k životu, rolnictví, pastýřství, krejčovství, stavitelství
atd., protože člověk vyhnaný z ráje musel hledat ochranu proti nahotě,
hladu a nepohodě. Když se zvětšil počet lidí, ale bydlili porůznu v rodinách,
dolehla na ně péče o hospodářské záležitosti. Po potopě za Nimroda
začala politika a brzy nato umění válečné, asi za časů Abrahamových.
Pak za Mojžíše vyvstal věk písma, jež se rozšířilo od Egypťanů k Foiničanům,
Chaldeům a Peršanům a znamenitě rozkvetlo. Avšak mágové svá
tajemství střežili téměř v tajnosti, nezjevovali je obecnému lidu. U Řeků
se konečně začalo stávat veřejným, protože ve veřejných školách se
vyučovalo písemnictví a filosofii. Když pak za válek Alexandra Velikého
vzaly vědecké snahy skoro úplně za své, počala se u Římanů pěstovat
nejprve výmluvnost a po ní filosofie.
5. Potom kázání evangelia přivedlo na svět náboženskou
horlivost a vyvolalo nesmírné spory (neboť byl dán Kristus na znamení,
kterému by se odporovalo, Luk. 2), ze kterých vzešly v církvi i mimo
ni roztržky, sekty, kacířství a nová náboženství. Následoval věk
barbarský, trvající několik století. Ale po vyvrácení Cařihradu zažehlo
několik jisker z knihoven v Itálii, Francii, Německu a v jiných
zemích evropských světlo nejprve čistších jazyků, pak filosofie a konečně
i náboženství, ne však bez odporu tmy a ostré srážky a zase
s rozmanitým rozštěpením na sekty.
6. Při tomto boji se každý snaží svědectvím
minulosti dokázat, že pravda je na jeho straně. K tomu účelu se
hledalo všechno, co bylo kde možno nalézt (vydatnou pomocí k tomu byl v té
době vynalezený knihtisk). Tak bylo úspěšně objeveno ze všech starožitných
památek, ze samotných pokladů slova božího i z dílny lidskéko přemýšlení
mnoho věcí, které znamenitě proklestily cestu nějakému obecnému světlu,
ba někteří se dokonce domnívají, že je to již ono nejvyšší světlo.
Protože se však zároveň mnohé, když různí lidé různě to používali,
porušilo a pokřivilo a různice se nezmírnily, ale rozmnožily, musí
nutně být ještě jiný vyšší stupeň, na němž by konečně sama čistá,
jasně objevená pravda, ukazující všem tutéž svou podobu, skoncovala s nejistotou
a spory.
7. Zdá se, že toto po stupních jdoucí rozmnožování
světla předem ukázal Bůh již při samém stvoření světla. Stvořil je
sice hned prvního dne, ale v jakési nespořádané hmotě. Čtvrtý den,
uprostřed svého díla, je rozvedl v několik koulí, větších i menších,
a rozmístil je v určité vzájemné vzdálenosti po obloze. Teprve
poslední den vytvořil světlo rozumové, lidského ducha, který je nazýván
svítilnou boží (Přísl. 20, 27). A stvoření ostatních věcí je líčeno
tak, že se postupovalo od nejmenších přes větší k největším, od
nižších přes vyšší k nejvyšším, od dobrých přes lepší k nejlepším.
Odtud onen boží dovětek, šestkrát opakovaný: A uviděl Bůh, co učinil,
a hle, bylo to dobré! Nakonec jako vyvrcholení bylo řečeno, že bylo
velmi dobré, co učinil (1. Mojž. 1, 31). Vždyť svrchovaně dobrý Bůh si může
odpočinout jen při svrchovaně dobrém dokončení věcí. Máme se tedy bát,
že při správě toho, co stvořil, nebude si Bůh podoben? Rozhodně nerozumějí
postupu božích skutků ti, kdo pod koncem světa si nic jiného nepředstavují,
než nejhorší kal, zmatek, tmu a všelijaké smutné věci, a očekávají
tu a předpovídají, jakoby Bůh byl vskutku podoben lidem, kteří
nejprve podávají dobré víno, potom horší, a jakoby raději neuchoval
dokonalé věci na konec, aby jeho moudrost měla vždy odkud brát nové rozmnožení
obdivu a dobrota rozmnožení chvály.
8. Ale může se mi namítnout, že je tu Danielovo
proroctví o čtyřech monarchiích, první zlaté, druhé stříbrné, třetí
měděné a konečně čtvrté železné a hliněné. Odpovídám: Proč
se však nečtou také následující slova o obecné říši, která bude
Kristovou, až onen kámen z hory rozdrtí tyrany, kteří naplnili svět násilnostmi?
(Dan 2, 44, 45.) A království i moc a důstojnost královská
pod veškerým nebem bude dána lidem vznešených svatých (Dan. 7, 17), až
Kristus bude kralovat ne jako dosud uprostřed svých nepřátel nýbrž tak, že
nepřátelé mu budou sloužit za podnož jeho nohou (Žal. 110, 2. Žid. lo,
23. Kor. 15, 25, 26). Avšak předpovědi brzy uvidíme.
9. Povaha syntetické metody (jíž Bůh užívá
ve všech svých skutcích) slibuje poslední stupeň světla všestranně
dokonalý. Jeho metoda má však takovou povahu, že všechno částečné se
spojuje v nějaký souhrn a menší souhrny v souhrn větší a konečně
všechny souhrny v souhrn souhrnů. Když tedy dobrodiní boží a vynálezy
lidské, ačkoli se porůznu náhodně vyskytují a vznikají, vzrostly přece
v hromadu, proč bychom nedoufali ve vrchol celé hromady Zvláště když
sebraná pozorování o této věci tvoří poučku. A souhrn podobných
pouček tvoří umění nebo vědu nebo zkušenost. A konečně tvoří-li
soubor umění a věd soustavu (filosofie, theologie atd.), proč by konečně
nebylo možné doufat v soustavu soustav, tj. v nějaké umění všech
umění, vědu věd, zkušenost zkušeností, světlo světel?
10. Doufat v to nám vskutku přikazuje ona
touha učit se a vědět, zaměstnávající i mysli lidské, usilující
přirozeným proudem vždy výše, dožadující se vášnivě něčeho většího
než je všechno to, co již má. To se ukazuje jak v každém člověku,
živém obrazu vševědoucího Boha, tak zejména zjevně to vystupuje jak u spisovatelů
tak u čtenářů nových knih. Což oni, když píší pro veřejnost
(mluvíme o těch, kteří píší, ne kteří opisují, jsouce neschopni užitečné
práce) veřejně na své svědomí nevyznávají, že to, co již existuje,
nestačí, a že je nutno všemožně hledat něco výhodnějšího? Proto
totiž i sami po jiných (někdy i sami po sobě často s velkým
svým nepohodlím a velkou únavou ducha) píší, poněvadž ta nebo ona věc
ještě nebyla zpracována nebo ještě ne dosti vhodně; avšak buď tuší
nebo aspoň mají naději, že se může zpracovat lépe nebo správněji nebo
snáze, tak či onak, a proto se o to pokoušejí a podávají to
k posouzení jiným. Rovněž ti, kteří dychtí po nových knihách,
odhalují vnitřní poznání nějaké mezery, kterou by rádi vyplnili. Neboť
kdyby se domnívali, že je již všechno v pořádku, jistě by se s tím
spokojili a nepůsobili by si novou námahu a prací nové obtíže.
11. Hledá tedy svět a hledáním vyznává,
že touží po plnější cestě plného světla. Jestliže tato touha je našemu
srdci vštípena bez naděje na splnění, bude třeba zahladit tento výrok: Bůh
a příroda nedělají nic nadarmo. A jestliže je nezahladitelný,
pak touha nebyla nám dána nadarmo a je splnitelná.
12. Vím, co by se zde mohlo odpovědět: že
nejlepší náš Stvořitel ony touhy po stále větších a lepších věcech
proto vštípil lidským myslím, aby smrtelníci viděli, že se zde nedostává
dokonalého vidění oku, ani dokonalého slyšení uchu, ani nedochází k úplnému
splnění našich tužeb, a jaksi se sami od sebe pobízeli obracet touhy k samotné
věčnosti (kde všechno je pospolu a kde je proto naplnění a konec
všeho). Je však pravděpodobné, že i v tomto životě po celou
dobu, co prodléváme na zemi, skýtají se nám stále možnosti, abychom hojněji
splňovali své tužby, až dospějeme k nejvyšší hranici, již možno
zde dosáhnout, po níž už nezbývá nic než vrchol věčnosti. Neboť takové
naplnění stupňů po všech stránkách vyžaduje nejdokonalejší moudrosti
našeho Boha. Jako tedy v přírodě nemožnost prázdna dala možnost
vynalézt velmi krásná umění, tak se nadarmo spoléháme, že onen útěk
lidského ducha před prázdnem a ustavičná touha nějak je vyplnit bude
příležitostí, aby nám Bůh dával vždy větší věci a my abychom je
hledali a nalézali. Jestliže však je tomu tak, proč nemáme postupovat
až k jakési vševědoucnosti? Míním tím vědění svrchovaně plné všeho,
co se zde pod nebem předkládá k učení, vyložené v oné trojí
knize nám zde dané.
13. A poněvadž ďábel hned z počátku
zneužil oné lidské touhy všechno vědět, vrhl člověka za jeho zvědavost
do tmy a dosud ji ustavičně a zuřivě rozmnožuje (k pohaně Boha a prostředků,
které poskytuje k obnovení světla), mohli bychom věřit, že i Bůh
nerozmnoží své světlo tak, aby všechen sbor tvorů viděl, že vítězství
a sláva nenáleží knížeti tmy, ale Stvořiteli světla. Nejen na věčnosti,
ale zde na samotném jevišti, kde se bojuje proti Bohu, bude třeba udolat
tohoto nepřítele, má-li být triumf našeho Boha a jeho Krista úplný.
Dojde-li k tomu, nastane jistě opačný stav světa než onen, který je
nyní, protože to, co ďábel uvedl ve zmatek, bude třeba opět uvést v soulad.
Neboť dobrota a moudrost našeho Boha může napravit to, co ďábel porušuje,
co falešně slibuje může Bůh dát opravdu svým tvorům (vysvobozeným z ďáblovy
moci) a ve své všemohoucnosti to již od počátku začal. Když totiž
ďábel člověku sliboval život a uvrhl jej do smrti, Bůh právě při této
příležitosti přivedenou smrt změnil ve věčný život. Sliboval ďábel
spojení s Bohem a odtrhl nás od Boha, Bůh však nás odtržené tím
pevněji s sebou opět spojil a na věky se co do podstaty stal s námi
jedno. Sliboval, že budeme podobni Bohu tím, že budeme znát dobro a zlo,
ale učinil nás podobnými sobě, takže považujeme dobro za zlo a zlo za
dobro. Bůh naproti tomu nás opravdu činí sobě podobnými, takže známe
dobro jako dobro a zlo jako zlo, že zlo proklínáme a z dobra
se radujeme, dobro vyhledáváme a dobrého na věky užíváme. A poněvadž
nakonec ďábel zarputile nepřestává lidi svádět, nepřestane ani Bůh stále
lidi osvobozovat. dokud ti se nebudou cítit osvobozeni, a on ve své
nestoudnosti se nebude cítit zcela zahanben.
14. Že tomu tak určitě bude, dávají nám konečně
již plnou důvěru přesladké sliby Boha, slitovníka našeho. Předpovídají
totiž boží věštby, že se rozsvítí v podvečer světa nějaké světlo,
které vzhledem k dřívějšímu světlu dosud nejistému (které pro přimíšení
tmy nezasluhovalo být nazváno ani dnem ani nocí) bude třeba nazývat skutečným
světlem. Jako jeho výsledek se slibuje obrácení všech národů k církvi,
aby Hospodin byl králem celé země, jediným Hospodinem a aby jeho jméno
bylo jedno (Zach. 14, 7, 8, 9). Totéž se předpovídá u jiného proroka
ještě výraznějšími slovy: Bude v posledních dnech přichystána hora
domu Hospodinova na vrcholku jiných hor a bude vyvýšena nad pahorky, aby
se k ní hrnuly všechny národy a šly zástupy lidu se slovy: Pojďte
a vstupme na horu Hospodinovu, do domu Boha ]akobova a bude nás učit
cestám svým. Pojďte a procházejme se ve světle Boha našeho (Iz. 2, 2,
3, 5). Též jinde popisuje nejobecnější obrácení národů těmito slovy:
Povstaň a zastkvěj se, ]eruzaléme, poněvadž přichází světlo tvé a sláva
Hospodinova vzešla nad tebou. Neboť hle, tmy zahalují zemi a mrákota národy!
Nad tebou však vzejde Hospodin a jeho sláva bude viděna v tobě! A budou
chodit národy v tvém světle a králové v záři, jež vzejde
nad tebou atd. Nebude ti více svítit slunce za dne a nebude tě ozařovat
zář luny, ale Hospodin bude tvým světlem věčným a tvůj Bůh slávou
tvou (Iz. 60. 1, 2, 3, 19, 20). Též: Bude světlo měsíce jako světlo
slunce, avšak světlo slunce bude sedmeronásobné, až Hospodin obváže ránu
lidu svého a utrpěnou jeho ránu uzdraví (Iz. 30, 26). Až rozptýlený
Izrael sdruží se všemi národy a jazyky, aby přišly a viděly
jeho slávu a přivedly všechny naše bratry atd. (Iz. 66. 18, 19, 20). Až
bude kázáno evangelium království po celém světě na důkaz všem národům,
dříve než přijde konec (Mat. 24, 14). Neboť evangelium je věčné a bude
hlásáno obyvatelům země a všem národům, kmenům, jazykům a lidu,
aby se všichni báli Boha, vzdávali mu poctu a klaněli se tomu, kdo stvořil
nebe, zemi, moře a prameny vod (Zjev. 14, 6, 7). Až naplní se země poznáním
Hospodina jako moře je zalito vodami (Iz. 11, g). Až Bůh dá všem jedno
srdce a jednu cestu (Jer. 32, 39) a změní rty národů, aby byly čisté,
aby všichni vzývali jméno Hospodinovo a svorně mu sloužili (Sofon. 3,
9). Až se stanou všechna království světa říší Pána našeho a jeho
Krista (Zjev. 11, 15), aby byl jeden ovčinec a jeden pastýř (jan 10). Až
kníže tmy, dábel, bude svázán řetězem a zavřen v propasti, aby
již nemohl svádět národy (Zjev. 20). A Písmo předpovídá po různu více
dalších věcí o slavném stavu církve na zemi.
15. Dosud však nevidíme takový stav světa a církve,
takovou záři světla obracející všechny k sobě, a spoutanou moc
knížete tmy. Zbývá tedy, aby nastal, protože je třeba, aby se vrchovatě
naplnilo všechno, co je předurčeno úmyslem božím a předpověděno ústy
božími.