KAPITOLA IX.
SOUBOJ SVĚTLA A TMY JE USTAVIČNÝ,
STŘÍDAVĚ JICH PŘIBÝVÁ A UBÝVÁ
AŽ DO ÚPLNÉHO VÍTĚZSTVÍ SVĚTLA
Protože světlo a tma jsou
protiklady a protichůdně na sebe působí, nemůže se stát, aby se vzájemně
nepotíraly, ačkoli silnější nabývá vrchu nad slabším, totiž světlo
nad tmou. Neboť světlo je cosi kladného, vydává pravé a skutečné činnosti
a mocně rozšiřuje svou sílu. Tma sama o sobě není nic než stav
bez světla. Poněvadž pak tento stav má podobu bytosti, napodobuje také přirozenou
povahu bytosti pokud může, tj. miluje sama sebe, chrání se, brání, zachovává
se a hájí, svého protivníka nenávidí a vyhýbá se mu, nebo nemůže-li
se mu docela vyhnout, zápasí s ním a přimíšením sebe zatemňuje
záři světla nakolik může.
2. Odtud ustavičné boje světla a tmy, protože
oboje se snaží vytvořit si pro sebe vlastní království. Pohleďme, jak se
to děje u vnějšího světla a tmy, abychom podle toho snáze a správněji
mohli soudit o vnitřním světle a tmě.
3. Dříve než Bůh zažehl na světě prvotní světlo,
tma zaujímala všechno, ačkoli duch života (a brzy s ním jakožto tvůrcem
zárodky všech věcí) byl již vštípen světové hmotě (1. Mojž. 1, 2).
Ale světlo rozžehnuté v oněch temnotách a točící se po obvodu
propasti, mocně začalo v oněch tmavých parách a dýmech propasti
působit a čistit je, takže brzy po prvním oběhu světelné spousty vzešla
druhého dne jemná a průsvitná prostorná podoba (kterou nazýváme
nebem a vzduchem), ono rozsáhlé sídlo světla. Tmy ustupující před ním
začaly se na svém útěku shlukovat a zřízovat si také sídlo na straně
protilehlé světlu, totiž v hustějších částech světové hmoty a za
nimi. Neboť voda a pak země, vzniklé z prvotní hmoty nakupené do
oblouku, nakolik nabyly hustoty, natolik také poskytly temnotám skrýše v sobě
a za sebou, což sama skutečnost posud ukazuje.
4. Zevnitř totiž z útrob veškeré husté
hmoty světlo se zcela vylučuje a nemůže pronikat temnotu. To je vlastně,
co nazýváme tmou; úplná nepřítomnost světla. Jestliže však kolem takového
tmavého tělesa neseš světlo, osvítí sice povrch tělesa, ale jen na té
straně, na níž zasvítí světlo, na protilehlou stranu si činí nárok tma,
jež se nedá zcela vypudit z přirozenosti věcí. V tomto stavu se
nazývá tma zvláštním názvem stín. Jestliže také odtud jej hodláš
vypudit a přiblížíš světlo, také on se zase vzdaluje na protilehlou
stranu, mění však toliko místo, ale nemizí.
5. Tak je nemožné odstranit ze světa stín a tmu:
střídají se toliko vzájemně se světlem. Všude, kde vzniká světlo, tam
ustupuje tma; a kde světlo zaniká, tam hned místo něho tma nastupuje.
Ani nic jiného nepřichází a nemůže přijít kromě sousedství obojího,
kterému říkáme raní a večerní soumrak. Tak světlo ve svém středu
jako centru je nejzářivější; podobně tma je ve svém středu nejhustší,
na rozmezí je směs obojího a jakoby souboj; buď nabývá převahy tma,
jestliže světlo ustupuje, nebo nabývá převahy světlo, jestliže prudčeji
útočí na tmu. Tma totiž nemůže odolat světlu, útočí-li na ni; na místo
světla může tma nastoupit tehdy, jestliže světlo ustoupí z místa. Z pravidelného
střídání dní a nocí je patrné, že se tak děje jakoby věčným zákonem.
6. Podobně je tomu se světlem a tmou lidské
mysli. Bůh, když byla stvořena, osel ji semeny všemožného poznání. Tato
semena nazýváme vrozenými pojmy a ohníčky přírody nebo také troudem
přirozeného světla. Avšak dříve než se tento troud může vznítit v oheň,
nevyhnutelně ovládá propast mysli tma (jak je zřejmé u dětí, neznalých
všech věcí); která se rozhání teprve potom vznikem účinného světla.
Když totiž pomocí smyslů dochází k pozorování, jež se týká různých
věcí (podobně jako když se křesá ocelí o křemen), kde jiskra po
jiskře vykřesaná a ponenáhlu zvětšená v plameny odstraňuje onu
tmu myslí, ne ovšem zcela najednou, ale po částech a postupně, protože
je mnoho věcí, které se nedají hned proniknout.
7. Odtud plyne, že také v naší mysli tma
nevědomosti klade odpor poznání světla, když na jedné straně řídne a čistí
se, na druhé naproti tomu se shromažduje, houstne a zatemňuje světlo. Z toho
plyne, že vždycky lze v naší mysli stejně jako ve světě nalézt něco
osvětleného a něco temného, dokud nepřijde čas, kdy Bůh vyžene ze
světa i z myslí všechny temnoty a učiní zemi stejně jasnou
jako nebe a odstraní každou záclonu před zrakem mysli svých vyvolených.
Přesvaté věštby našeho Boha předvídají, že k obojímu v budoucím
životě dojde.
8. Zatím budiž z této kapitoly zřejmé:
- Že stav lidské mysli je podobný oné podmínce,
které podléhá sám svět, totiž že začíná tmou a končí světlem.
(Protože Bůh věci, které chce obdařit věčností, vede z propasti
nicoty v stálost podstaty.)
- Že však všechno, co se rozkládá mezi těmito
mezemi (totiž mezi prvotní tmou a posledním světlem) je smíšeno z obojího
a že světlo s tmou vždy se potýká a bude potýkat, dokud
světlo tmu nepřekoná.
- Že světlo má moc zahnat tmu, ne naopak.
Kdekoli totiž vzchází světlo, tam tma brzy buď řídne nebo mizí. A naopak
tma nemá sil, aby odstranila světlo.
- Následkem toho, jestliže se kdy tma ve světě
nebo v mysli vzmáhá, neděje se to jinou silou, než ustupováním světla
a jakoby s jeho dovolením nebo aspoň pro jeho ochabování.
- Odtud plyne, že půtka světla s tmou
je vždy vítězná a že každý omyl přináší příležitost k odhalení
nějaké pravdy, jak o tom svědčí zkušenost.
- Je tedy jisté, že jestliže světlo nepřestane
působit a stále se rozšiřovat, nenajde tma nikde skrýše, z nichž
by nebyla vypuzena.
- Že proto nic nezbývá než abychom nepřestali
zkoumat a pokud jsme s to, upravovat cesty světla, jimiž by se mohlo
mocněji šířit, vcházet a vnikat také do kterýchkoli skrytých jeskyní
a zároveň jednou celé království tmy napadnout, oblehnout a s boží
pomocí dobýt.
|