KAPITOLA XV.
ČTYŘI POTŘEBY CESTY
UNIVERSÁLNÍHO SVĚTLA:
UNIVERSÁLNÍ KNIHY, UNIVERSÁLNÍ ŠKOLY, UNIVERSÁLNÍ SBOR,
UNIVERSÁLNÍ JAZYK
K dosažení
stanovených cílů všeobecného ozáření (Panaugie) stanovíme nyní vhodné
prostředky. Jsou celkem čtyři: universální knihy, universální školy,
universální sbor učených mužů a universální jazyk. Všechno to je
nové a musí to být novou péčí od základů vybudováno.
2. Nechybějí nám jistě universální knihy, v nichž je
všechno obsaženo, svět, Písmo a svědomí, ani universální
škola, jíž nikdo nemůže uniknout, tj. přítomný život, ani universální
sbor andělů a světců, zástupy zbožně smýšlejících k slávě
svého Stvořitele. Chybí jen společný jazyk, jímž bychom se všichni
dorozuměli, ale nechyběl kdysi, ve stavu nevinnosti. Kdybychom u něho
byli setrvali, nebylo by nám třeba naprosto žádných jiných knih, žádné
jiné školy, žádného jiného společného sboru, žádného jiného jazyka. Protože
však jsme zbloudili a těkáme rozptýleni v neohraničených prostorách
musíme se vrátit. Je třeba i nějakého universálního shromáždéní
a nástrojů, které by nás tak spojily.
3. Takovými nástroji budou moci být na rozkaz boží ony čtyři
nástroje, nové knihy, nové školy, nový sbor a nový jazyk, všechny
opravdu universální a obecné, přizpůsobené všem lidem, kteří mají
být vedeni k vzpomenutým již universálním cílům. Neboť knihy, jež
žádáme, nebudou mět být ničím jiným než jakýmisi úvody do knih božích,
abychom jim už konečně lépe a opravdověji porozuměli. A školy,
jež si přejeme, nebudou ničím jiným než přípravkami důležitější školy,
samotného života, usilujícími jen o to, aby ve světě byl každý
stejně jako ve škole, aby každý co nejlépe prospíval. Také sbor, který
doporučujeme, bude mít na zřeteli jen to, aby se všude všem lidem dostávalo
příležitosti připojovat se k svatým zástupům. Konečně onen obecný
jazyk bude mít za úkol jedině to, abychom sobě lépe rozuměli již v této
přítomné pozemské společnosti a všichni se vzájemně vzdělávali v dobru.
4. Jsme plně přesvědčeni, že toho dosáhneme všemi těmi
prostředky, které jsme uvedli. Neboť jestliže se pořídí universální
kniky (obsahující pravdivě, stručně a jasně všechno potřebné vědění),
dosáhne se toho, že kdo je bude číst a rozumět jim, bude nutně znát
všechno potřebné. Ale aby mohly být všemi čteny a chápány, zaručí
školy jen tehdy, jestliže budou veskrze universální, jestliže se v nich
bude svobodně učit všechna mládež, jestliže drobnějšími předehrami (knížkami
vhodnými pro útlý věk) bude se jednak získávat ke čtení, jednak se bude
připravovat k pochopení oněch všech větších. Aby však takové školy
mohly být zřízeny pro všechny národy, to bude moci zařídit onen sbor vážených
a učených mužů, kteří o to budou svorně usilovat a jichž
bude neustále od národa k národu přibývat. Aby tito moudří mužové
mohli být mezi sebou ve stálém styku, ať jsou kterékoli národnosti a jazyka,
umožní jim společný jazyk.
5. Dosud jsme měli různé knihy různě rozptýlené na dílčí
důkazy, různě kusé a vadné, sobě navzájem různé protichůdné.
Téměř žádná nesloužila lidstvu, ale stranám a sektám. Proto již
musíme pomýšlet na knihy opravdu obecné, objasňující vše potřebné se vší
možnou snadností, avšak úplně a pravdivě, a tak nepodporující,
ale odstraňující sekty.
6. Měli jsme školy zřízené ovšem jen někde a jen něčemu
učící (a právě nejmenší části z těch věcí, pro něž
jsme posíláni na učení do života). Zbývající velká část lidí
byla ponechána jako dobytek k tahání břemen a k pastvě. Až
se však upevní umění vyučovat (aby kdokoli mohl učit kohokoli čemukoli),
pak všude tam, kde budou lidé, budou moci být školy, aby nikdo nezůstal
nevzdělaným.
7. Dosud byly ve filosofii a v bohosloví vymýšleny
tajně i veřejně různé sbory, společnosti a bratrstva, s jakýmsi
prospěchem pro náboženství a filosofii, a1e jen částečným. Ale
protože to, oč nyní jde, je universální (již předtím jsme viděli, že
je čas shrnout rozptýlené věci a všechny souhrny snášet v souhrny
souhrnů) bude třeba vytvořit obecný sbor z učenců celého světa,
jichž pomocí a péčí by se mohlo stát všem společným všechno, co
kde a kdy Bůh k rozmnožení světla a pravdy buď již odhalil
nebo později ještě odhalí, aby nebyl zanedbán žádný kout země, národ,
jazyk, stav nebo vrstva lidí.
8. Měli jsme také různé jazyky, nejvhodnější to prostředek
k prodloužení a stálému rozmnožování našich zmatků. Tímto
trestem uvaleným za lidskou zpupnost jsme se všichni stali opravdu Babylonem,
byli jsme mezi sebou navzájem rozděleni více než němá zvířata. Neboť
ona, pokud je třeba, se dorozumívají posunky, člověk s člověkem neznámého
jazyka si zhola neví co počít. Proto jak říká Augustinus, každý
z nás by chtěl raději rozmlouvat se svým psem než s člověkem
neznámého jazyka. Když tedy je na světě tolik různých jazyků kolik národů
(jejichž počet neznáme) a je zjevné, že proto k mnoha národům
není žádný přístup dokud není odklizena tato překážka, bude opět a opět
třeba pomýšlet na vytvoření (nějakého) jediného jazyka, společného všem.
A bude-li možné jej vymyslit a uvést v užívání (stejně
jako ony předchozí věci) budeme mít, co hledáme, tj, zcela otevřenou cestu
jak učit všechny všemu potřebnému.
9. Tyto čtyři věci (obecné knihy, obecné školy, obecný
sbor a obecný jazyk), protože jsou určeny za prostředky rozšiřování
rozumového světla po celé oblasti lidského rozumu; mohou také přijmout název
od světla, aby velmi přiléhavě měly název knihy světla, školy světla,
sbor světla a jazyk světla. Neboť čím budou universální knihy než
svícny nesoucími ono universální světlo? A čím budou universální
školy než svícny zavěšenými v domě světa a nesoucímí ony
svítilny dané k použití všem, kdo jsou v domě? A čím
budou učenci tak universálně shodní mezi sebou než služebníky světla,
kteří ony svícny rozvěšují, přilévají oleje, očišťují plamen? A konečně
čím bude universální jazyk než právě potravou onoho světla (tj. nejčistším
olejem), jakousi oční mastí zraku ducha, účinně zbystřující hled
myslí k lepšímu pronikání do povahy věcí?
10. A je-li libo dotknout se věcí svatých, mohlo by zde
být použito onoho Šalomounova příběhu, jak si moudrost staví dům, zabíjí
svou drůbež, mísí své víno, prostírá své stoly a posílá své služebné
dívky, aby zvaly ve shromážděních a na nejvyšších místech ve městě
(ve světě): aby přišli i hloupí a nepříčetní, jedli a pili
(Přísl. 9, 1). Samotné věci, jež máme znát k požití prostřené
ve svazcích knih, zavlažované vínem různých chutí, budou představovat
onu hostinu, tak jako školy ony připravené stoly. Služebnými dívkami, jež
zvou k této svaté hostině moudrosti, budou členové sboru vybízející
s čistou a bezúhonnou myslí všechny lidi na posvátnou svatbu nevěsty
moudrosti. Konečně nové a účinné způsoby pozvání poskytne onen nový
jazyk, všem snadno srozumitelný. Ale podívejme se již blíže na způsob,
jak ony jednotlivé věci zřídit.
|