KAPITOLA XVII.
ZPŮSOB UNIVERSÁLNÍCH
ŠKOL
Kdyby byly
universální knihy správně vypracovány a pak přeloženy do všech národních
jazyků, mohly by se školy zdát méně potřebnými, neboť již z tak
dovedně sestavenýck přehledů lidské moudrosti mohlo by se pohodlně čerpat
všechno. Uvážíme-li však věc bedlivěji, shledáme, že onen
universální lék universálních knih bude neúčinný, nenajde-li se nějaký
způsob, aby všichni chtěli a uměli daných knih užívat. K čemu
je totiž slepcům zrcadlo? Nač jsou knihy, které nikdo nečte? Nebudou však
moci číst ti, kdo nebudou umět číst, ani číst pozorně ti, kdo nepřivykli
pozornosti, ani číst bez předsudku ti, kdo již podlehli jakýmkoli předpojatým
domněnkám.
2. Opravdu nic není jistějšího než to, že necháme-li mládež
růsti jako dříví v lese jako až dosud, bude se její mysl stejně jako
dosud zabývat marnostmi věcí, a to proto, že i kdyby třeba z nebe
spadly knihy, napsané andělskou moudrostí, přece buď nebude mít chuť je
číst, nebo aspoň ne opravdově, aneb konečně jim nebude správně rozumět
(pro předem pojaté nesprávné domněnky o věcech).
3. Moudře zřízených škol je tedy bezpodmínečně třeba, aby
mysl mládeže (dříve než se jí zmocní svět nebo se sama naplní marnostmi
a nepravostmi) spoutaly rozumnou kázní, získávaly a účinně připravovaly
k přijímání moudrosti, připravovaly jako pole k vhodnému přijímání
semene. Vždyť tolik záleží na této věcí, že celá naděje na nápravu
světa k lepšímu závisí na vzdělávání mládeže ještě neporušené
a přístupné utváření a přetváření. Proto Bůh tak často
a tak opravdově vštěpuje svým slovem tuto věc rodičům, aby
nezapomínali vychovávat své děti v bázni boží. A je velmi
pozoruhodné, co praví u Izaiáše: V obecné zkáze lidu nezbývá
nikdo, koho by učil vědění a u koho by rozvíjel rozumové schopnosti,
kromě odstavených od mléka, odtržených od prsů. Ostatním i kdyby
se dávalo poučení za poučením, pokyn za popokynem, trošku odtud, trošku
odjinud (tj. kdyby se cokoli odkudkoli vzalo na pomoc) bylo by to právě
tak jako kdyby s nimi někdo mluvil cizí řečí a neznámým jazykem
(Iz. 28 od v. 7 do 12).
4. Následujíce tedy této boží rady a nechtějíce vyprávět
pohádku hluchým, vezměme si za úkol vzdělávat lidi hned od prvního dětství
(odstavené od mléka a odtržené od prsů). Aby se to universálně
dařilo, raďme, aby se u všech národů zřizovaly universální školy a aby
se budovaly lépe než dosud. A pokud lze, snažme se a usilujme o to
při všech příležitostech prosbami a zapřísaháním. Tak totiž buď
dosáhneme cíle universální nápravy nebo všechna ostatní opatření budou
marná.
5. Bude tedy cílem universálních škol připravovat možnosti,
jak by nejen všechny národy, jazyky a vrstvy lidí, ale i jednotlivé
osoby vybředly ze tmy nevědomosti a nevzdělanosti. To se stane za prvé
včasným vzděláváním duší, aby nabyly schopnosti přijímat to, co se
jim bude potom po celý život vštěpovat, tj. aby se staly povolnými a poslušnými
Boha a učitelů, aby si řádně osvojily úctu k boží vůli a smysl
pro příští život. Za druhé učením čtení jako potřebnému nástroji
k četbě a chápání obecných knih. Za třetí přátelským předáváním
známých základů vědomostí, na nichž, jak potom poznají, jsou vybudovány
obecné knihy, zejména Pansofie, tj. soubor smyslových věcí celého světa,
všech příběhů Písma svatého a společných pojmů ducha, což
tvoří základy lidského uvažování.
6. Jak se to všechno bude moci vykonat beze všech nesnází, ba
spíše s příjemným pocitem učitelů a žáků, ve škole mateřské
a počáteční (ve věku dětském a chlapeckém) ukáží didaktické
úvahy. Nyní připomeňme jen to, že takové školy mohou být všude, kde
jsou lidé, neboť prostředky nechybějí nikde. Jsou tu totiž jednak ti,
kdo se mohou učit, oni noví hosté světa, od přirozenosti dosti zvědaví,
aby se očima rozhlíželi a poznávali co, nač a čím je každá věc
a co se s ní děje. Dále jsou tu ti, kdo mohou učit, pokud to
dovedou, tj. rodiče. Aby to však také uměli, bude možné zařídit (s pomocí
boží) určitý způsob vyučování a kázně. Budou-li jej zachovávat,
neodchýlí se od cíle.
7. Mohlo by se též péčí zbožné křesťanské vrchnosti učinit
opatření, aby všechna mládež, tedy i děti chudobných rodičů a sirotci,
mohla mít účast na vzdělání a dopřál se jí k tomu čas. Kdyby
totiž bohatší občané, kteří mají děti, vydržovali tolik stejně starých
chlapců chudých rodičů, kolik mají synů, a tolik dívek, kolik mají
dcer, ctili by tím Boha a získávali si zbožné lidi k mnohonásobnému
prospěchu a užitku svému a svých dětí. Jestliže bohatí
soukromníci prokáží toto dobrodiní státu, nebude snad mnoho těch, jež by
bylo třeba vydržovat na veřejný náklad (dokud by se nevzdělali ve vědách,
mravech a zbožnosti a nemohli se začlenit do nějakého způsobu života).
jestliže pak někteří takoví zbudou, je naděje, že se jim dostane veřejné
pomoci (od církve a úřadů), protože je ve veřejném zájmu, aby nevyrůstali
a nedostávali se do lidské společnosti žádní líní a všeteční
lidé, kteří by později mohli být k zkáze jejich.
|