KAPITOLA XVIII.
PODOBA UNIVERSÁLNÍHO
SBORU
Kdo se
chystá stavět, sveze nejprve hromady staviva, dobře uváží, jaký dům chce
stavět, a urovná plochu, na níž chce stavět. Dále potřebuje
stavitele a řemeslníky, kteří by jeho plány uskutečnili. Nezbytně
tedy v úsílí o všeobecnou nápravu vědění potřebujeme po
universálních knihách, v nichž bude uplatněna vhodná metoda, a po
plánu, jak všude zřizovat školy, také dělníky, kteří ba s pomocí
boží přivedli dobré úmysly k žádoucímu výsledku.
2. K této práci se budou hodit muži nadaní, důmyslní
a zbožní, vroucně milující veřejné blaho, vybraní z celého
světa, bez rozdílu, jak ze stavu světského, tak církevního. Ti budou
jakousi stráží blaha lidského pokolení, budou promýšlet všechny možné
cesty, způsoby a příležitosti, jak hledat všechno všem potřebné,
jak rozšiřovat, co bylo nalezeno, a jak chránit před porušením to, co
bylo rozšířeno.
3. Když říkám muže, myslím tím, že je třeba jich
vyhledat velmi mnoho. Jeden nebo několik v tak veliké věci nic nezmůže.
Množství moudrých bude spásou světa (Mud. 6, 26). Není jistě v silách
jediného člověka, aby konal věci universální, zejména když nejsou připravovány
pro jediný národ nebo jedinou cirkev, nýbrž pro celý svět, a nemá-li
se jimi pomoci jen jedinému roku nebo století, nýbrž všemu potomstvu. Je
tedy třeba sdružení velmi mnoha mužů, kteří se budou snažit prospívat
společnou pílí a neustálou prací lidem, dokud budou existovat.
4. Říkám-li však vybraní, myslím tím, že je třeba k této
práci ustanovit určité osoby, a to ty, které v sobě cítí božský
popud k této práci a budou pracovat na tom jediném, aby se všechny
boží dary staly světu společnými. jinak, jak je známo, co se někomu
neuloží osobně, o to buď nikdo nepečuje, nebo jestliže o to pečují
všichni, bývá zmatek. Dále je jisté i to, že ti, kdo se věnují
stálým úkolům, (v církvi, ve škole či v občanském životě), vždy
maji více práce a rozptylování (chtějí-li svědomitě konat své
povinnosti) ve svém povolání, než aby mohli soustředit své myšlenky k věcem
universálním a od oněch povinností se vhodně uvolnit.
5. Bylo by tedy neobyčejně užitečné ustanovit u jednotlivých
národů placené vědce (alespoň po jednom, když ne celé sbory, jak to
začali dělat - krásný to příklad pra ostatní - Holanďané, kteří vydržovali
Lipsie, Scaligery a Salmasie, kteří by neměli žádných dílčích
úkolů, nýbrž starali by se a usilovali obecně o všeobecné vzdělání.
A proč by ti, které Bůh pro obecné blaho obdařuje obecně prospěšnými
dary, nebyli živeni z veřejného jmění? Plným právem se diví
Verulámský, že mezi tolika bohatě obdařenými evropskými kolejemi všechny
jsou určeny určitým oborům, žádná však není zasvěcena svobodnému a universálnímu
pěstování umění a vědy. Je přesvědčen, že právě ta okolnost (že
nikdo nedbal o universálnost) je nejvlastnější příčinou, proč šťastnější
pokrok vědění v pokolení lidském byl až dosud opožděn. Bude si
tedy rozumně počínat svět, jestliže se po této stránce lépe postará o pěstování
moudrosti.
6. Ať už budou tito věštci universálního vědění kdekoli
(buď ve sdruženích nebo jednotlivě), bude
třeba, aby
I. o sobě
navzájem věděli
II. seskupili
se v nějakém sdružení
III. spojili
se pouty neporušitelných zákonů
7. Je třeba,
aby o sobě vzájemně věděli, bude-li jejich úkolem konat totéž dílo
a směřovat k týmž cílům. Neboť Bůh (ve své dobrotě, pro všecky
společné a na všechny se rozlévající) zvykl si udělovat své dary všem
národům a všem myslím. Jestliže se nepřičiníme, abychom tyto dary
sebrali v jedno, zůstanou rozptýleny a nedospějí k společnému
užívání. Je třeba přiznat, že se tak stalo už v mnoha věcech a že
mnoho lidí, ba celé národy postrádaly mnohé dobré věci jen proto, že se
nedbalo vzájemného styku. Rozhodneme-li se tedy sbírat k obecnému užívání
všechny boží dary a všechny lidské vynálezy, žádným způsobem se
svět neobejde bez vzájemného styku moudrých mužů.
8. Ačkoli sice dosud nebyli úplně bez vzájemných styků, přece
jim chyběla universálnost. Jen někteří bližší sousedé pěstovali styky
s lidmi svého náboženství nebo své sekty nebo v určitých
obchodních záležitostech. Od jiných lidí a v jiných oborech byli
odtrženi. Této naší malodušnosti nebo nedbalosti čí vypínavosti jedněch
vůči druhým zneužil ke svým rejdům prohnaný nepřítel lidského pokolení.
Zavedl sektářskou horlivost, nepřátelskou obecnému štěstí, a pečlivě
ji zachovává a podporuje. Má se totiž nad čím ten úkladník těšit,
vidí-li, jak každá sekta místo obecného dobra (kterému položil základ Bůh
a svým příkladem učil Kristus) se shání po soukromých výhodách a loví
svůj prospěch z cizí zkázy! Proti tomuto zlu není jiného účinného
léku, než abychom se všichni sjednocovali k obecnému dobru, spojujíce
se všemi možnými způsoby v tytéž touhy a snahy, pomáhat mu.
Proto proti všem sektám a částečným snahám musíme co nejúčinněji
postavit tuto snahu o universálnost.
9.
Doporučuji-li oněm jednatelům společného štěstí
nějaký řád, doporučuji tím něco, bez čeho by jejich přičinlivost
nesla méně užitku. Přejeme si totiž, a věc sama to žádá, aby
jich bylo mnoho. Ale kde je množství, tam je také zmatek, jestliže se množství
neuvede v nějakou jednotu mocí nějakého řádu. jest tedy pro ně
nezbytný určitý řád, aby každý věděl, co, pro koho, kde, kdy, s jakou
pomocí má pracovat, a proto aby pracoval tak, jak by to bylo prospěšné
celku. Za základ toho řádu doporučuji, aby byl mezi všemi jeden muž, na
kterého by ostatní pohlíželi jako na předsedu sboru, aby jeho prostřednictvím
hbitěji postupoval onen vzájemný styk na všechny strany, a to tak, že
by mu jednotliví členové všechno potřebné sdělovali písemně, on pak
zase to všechno všem.
l0. Přijme-li se toto ustanovení, bude třeba přidělit předsedovi
bydliště na nějakém takovém místě, na něž by byl pomocí plavby volný
přístup ze všech konců světa a z něho zase zpět do všech končin
světa. Takovým výhodám se těší některé evropské říše, Španělsko,
Francie, Holandsko a Anglie. Ale Anglie se mi zdá příhodnější než
ostatní, aby byla učiněna střediskem písemných styků. Za prvé na
památku hrdinného činu Angličana Drakea, který pětkrát obeplul celý
svět a tak byl jaksi předzvěstí této universální svaté souhry národů.
Za druhé, na památku nejjasnějšího kancléře Anglie, Bacona
Verulámského, který dal první popud k úvahám o všeobecné nápravě
věd. Konečně na paměť, že tam vznikl tak blahodárný úmysl a rozhodlo
se vybavit sbor potřebnými důchody (dojde-li k jeho zřízení), k vydržování
tolika členů a pomocníků, kolik jich bude tato věc vyžadovat (což
není záležitostí poct nebo bohatství, nýbrž účinné lásky). Uzná-li
se za dobré, bude také možno, aby v každé říši celého světa byl někdo
určen za předního člena, jehož by ostatní uznávali, rovněž v zájmu
lepšího pořádku.
11. Má-li se však toto ctihodné, společnému blahu lidského
pokolení zasvěcené společenství nazývat sborem, bude ovšem třeba,
aby se vázalo pouty nějakých zákonů. První z nich bude, aby členové
po zásluze oceňovali vznešenost svého poslání (k němuž se cítí puzeni
vnuknutím božím) a proto aby se radovali, že jsou ustanovování za vychovatele
lidského pokolení (jak dí Seneka) a posíláni, aby ošetřovali
zahrady nebes a založili zemi (jak dí Bůh u proroka, Iz. 51,
16). Proto se mají opravdu snažit, aby byli služebníky lásky boží (který
chce, aby všichni lidé byli spaseni a došli k poznání pravdy, 1.
Tim. 2, 4) a napodobili horlivost apoštolů (kteří se snažili učit
všechny lidi vší moudrosti, a učinit všechny lidi dokonalými v Ježíši
Kristu, Kol. 1, 28). Proto nechť se bezvýhradně zasvětí slávě boží
a šíření veřejného blaha.
12. A protože k tak velkým podnikům jsou lidské síly
přespříliš slabé, nechť nikdy neustávají svými vzdechy s největší
pokorou svolávat si pomoc z nebe. Pak teprve spoléhajíce na milosrdenství.
a pravdivost Boha (který nemůže sebe sama popřít a překážet
tomu, co slouží jeho slávě a spasení jeho lidu), ať horlivě koná každý
svou práci, jak jen může.
13. Jsouce pamětlivi stavitelů druhého chrámu (kteří nekladli
pro nový chrám nové základy, nýbrž stavěli na základech dřívějších,.
Ezdr. 3, 3) nechť se střeží odchýlit se jakkoli od základu věčnosti,
který je položen jednou provždy a mimo nějž jiný nemůže nikdo klást
(1. Kor. 3, 11), nebo se odchýlit od základů našeho vědění, které položil
Bůh, tj. od přírody, Písma a obecných pojmů. Dále nechť mají
co nejúplnější znalost všeobecných knih, a kdykoli se zpozoruje, že
se v nich něco dá doplnit nebo opravit, nechť neopomenou upozornit na to
jiné a společným usnesením to opravit. Potom, cokoli ze skrytějšího
tajemství se podaří někomu vypozorovat, nevyhlásí to o své vůli, nýbrž
sdělí to bratřím, aby se pravda nálezu zjistila napřed náležitým vyzkoušením
a pak teprve aby se přeneslo do společných pokladnic společné
moudrosti k společnému užívání lidskému všechno, co dá Bůh (ale
varujte se považovat nebo vydávat za tajemství, co jím opravdu není!). Dále
budou mít na starosti, aby se ve všech národech, městech i dědinách zřizovaly
školy, a budou to připomínat úřadům i těm, kdo mají v rukou
moc. Také budou pečovat, aby ty školy byly v dobrém stavu, a nedovolí,
aby se do nich vkrádaly zlozvyky a ospalost. .Mimoto, až všechno doma
bude v pořádku, budou pomýšlet na šíření světla moudrosti také k sousedním
národům (pokud budou národy, jež bude třeba vymaňovat z moci temnot).
K dosažení tohoto cíle se budou snažit, aby měli jisté a účinné
prostředky k vyvracení a obracení židů, mohamedánů, modloslužebníků
atd. Jestliže se však setkají s protivníky příliš mocnými nebo
zchytralými, které nebudou s to zdolat zbraněmi, jež mají k disposici,
tu si vyžádají rady od sousedních členů nebo i ode všech vůbec
(prostřednictvím předsedovým). Do dvou let budou moci mít v rukou
hlasy třeba z celého světa! Nadto ať každý člen aspoň jednou ročně
poctí dopisem předsedu a podá mu zprávu o stavu veřejných záležitostí
ve své oblastí. Je-li všechno v pořádku, bude to útěchou, je-li tomu
naopak, může to dát podnět k hledání léku. Předseda rovněž (nejméně
jednou v roce) pošle dopis každému členu Sboru světla a oznámí
jim všechno pozoruhodné, co mu odjinud sdělili nebo co se stalo u nich,
aby tak tito universální strážci nad lidským blahem nemohli být neznalí
stavu celého světa.
14. Tak toto přátelské sdružení moudrých lidí po všech národech
může se nazývat a také může vskutku být - oním svatým zástupem zvěstujících
Boha, triumfujícího ve své pravdě (o čemž Žalm 68, 12). Jeho korouhví
bude ta korouhev, o níž předpověděl Izaiáš, že bude vztyčena pohanům
a národům, aby se k ní sbíhali (11, 10). ]ežíš Kristus, světlo
světa, brána věčnosti, moudrosti základ, sloup, vrchol, koruna, vůdce
i správce všech moudrých (Mud. 7, 15), ten bude hlavou této
společnosti. Jeho ustanovil otec jako hlavu nade vším (Ef. 1, 22).
Ten byl dříve sám poslem božím na zemi, a když měl odejít, poslal
jiné posly ke všem národům se slibem, že bude s nimi až do skonání
světa (Mat. 28, verš poslední). Jako tedy sám Hospodin odvolával lidí ze
špatných cest k prvotní jednoduchosti (říkaje: Z počátku
nebylo tak! Mat. 19, 8), tak tito jeho sluhové ať nejdříve uznají za
vhodné učinit toto: hodlajíce volat lidi zpět na starobylé cesty Páně, od
nichž toliko způsoby se všude bloudilo (Jer. 6, 16), nechť si svou povinnost
stanoví třeba tímto heslem VRACEJME SE!, to jest od rozptýlení k jednotě,
od zmatení k řádu, od domněnek k pravdě, od obvodu věcí k jejich
středu, od nás samých a od tvorstva k Bohu!
|