KAPITOLA XXI.
SEDM POTŘEB K USKUTEČNĚNÍ
VĚCÍ TAK ŽÁDOUCÍCH
Protože
tedy již dobře víme, co může vzejít z oné toužebně očekávané nápravy,
budeme pomýšlet, jak bychom pečovali o to, aby naše záměry se uvedly
náležitě v skutek a abychom byli považováni za pomocníky dobroty
boží.
2. K tomu bude třeba:
- Ducha plného nesmírné důvěry.
- Velmi vroucího vzývání Boha.
- Neúnavné píle a práce dosti
početných moudrých mužů.
- Přízně velmožů.
- Rozumnosti v pracích a přesného
řádu.
- Vše, co bude vypracováno, hned začít
někde provádět.
- Konečně však opatrného a ustavičného
rozvádění od jedněch k druhým, až po očekávanou universálnost.
O těchto věcech povíme něco více.
3. Předně rozum říká
a příklady samotného božího počínání to ukazují, že k velkým
pracím je třeba velkého ducha. Neboť nejvíce ve všech pracích pomáhá
neohrožená svěžest ducha. Odvážní mohou vybojovat všechno, nic není
dosti opevněno proti srdnatým, praví Plutarch
Seneka pak říká: Mnoho přispěl k vynalézání, kdo doufal, že lze
něco nalézt. Proto Bůh sám, kdykoli povolával určité osoby k nějakému
mimořádnému slavnému činu a poroučel jim vykonat svůj záměr,
nevyhledával nic tak jako velkou víru, malodušnost však káral. Vyplývá to
z toho, co se událo při povolání Mojžíše, Gedeona, ]eremiáše,
apoštolů atd. Proto Kristus ty, kteří žádali od Boha jakékoli opravdu
dobré věci a hledali je, povzbuzoval ve víře a pravil jim: Věřte
jen a přání se vám vyplní. Neboť pro věřícího je možné všechno.
4. Nás tedy v nynějším
úsilí (o němž rádi přiznáváme, že je o Pravdu větší než my,
kteří je vynakládáme), může povzbudit ve víře v dobré pořízení
toto: Za prvé nepochybná naděje na pomoc boží. Za druhé veřejná
přízeň dobrých lidí, kterou nám slibují. Za třetí snadnost úsilí
samotného, spočívajícího již na tak dobrém základu.
5. Pokud jde o první
podmínku, všechno to oč usilujeme, ať je to jakkoli veliké, je věcí týkající
se slávy boží a rozšíření jeho říše. Sluší se tedy věřit, že
Bůh tak málo může tomu odepřít svou pomoc, jako nemůže popřít sebe
sama, třebas bychom byli v nejistotě, když právě nám neudělil mimořádné
zjevení, ani nám nedal přímý příkaz, zda chce uskutečnit tak toužené věci
naší zásluhou, či zda určil k této práci jiné (povzbuzené také naším
příkladem a napomínáním). Zcela jinak je tomu, jestliže nám Bůh dá
jistá znamení své vůle. Příklady obojího máme v Davidovi, Šalomounovi
a jiných svatých. David nabízel Bohu, že vystaví chrám, ale bylo mu přikázáno,
aby tuto starost přenechal synu Šalomounovi. Nicméně však mu Bůh nezakázal,
aby toto předsevzaté dílo nezamýšlel, spíše důrazně schválil tak zbožný
úmysl a poskytl podmínky, aby velmi pečlivě mohl shromažďovat potřeby
jako je tedy jisté, že věci neobyčejně dobré nemohou přicházet
odjinud než z onoho věčného pramene, odkud tekou potůčky všech dobrých
úvah a skutků, tak je jisté, že Bůh nemá ve zvyku opouštět svá
díla, neopouštějí-li je ti, jejichž rukama chtěl, aby byla vykonána.
6. Kdo tedy má pevný
úmysl vykonat podnět boží a nechybějí mu slova k Bohu, nechť si
počíná tak statečně jako Elihu (Job. 33, 6 a 36, 2). Jinde máme být
pokorní a mírní, ve věci boží se vyžaduje duch pevný a houževnatý.
Elizeus v horlivosti rozšiřovat slávu boží se odvážil žádat
dvojnásobek ducha Eliášova, věc to opravdu velikou (i podle svědectví
samotného Eliáše) a přece toho dosáhl. Natolik nemůže být žádná
víra v milosrdenství boží tak veliká, aby jeho dobrota a moc
nemohla být větší. Boží moc pomáhající lidské nemá žádných hranic.
Bude-li se kdo dovolávat pomoci, bude kdo ho vyslyší. Bude-li kdo žádat,
bude kdo mu dá. Bude-li kdo tlouci, bude kdo mu otevře. Bude-li kdo hledat,
bude kdo hledané věci ukáže. Těm, kteří touží po větších věcech
(jen když jsou v souhlase s jeho vůlí, jemu k slávě, lidem k prospěchu),
nebude moci větší odepřít, protože nemůže popřít sebe sama. Otevři
jen ústa svá a já je naplním, pravil sám (Žal. 81, 11). Nechť se
tedy bojí nadutí stavitelé Babylónu, že budou opuštěni, když si staví
proti nebi věže bez vůle boží. Nemusí se však bát pokojní budovatelé
Siónu. Což ve věci tak dobré klesneme na duchu? Což již déle nebudou ničím
tato slova: ]děte do celého světa kázat všem tvorům: ]á jsem s vámi
až do skonání věků. Jimi totiž přislíbil svou pomoc nejen apoštolům,
kteří se tehdy chystali vyjít do světa, ale všem svým nepřetržitě až
do skonání světa. Tedy také nám, na které připadl konec věků.
7. Ale nemáme ani
proč ztrácet naději na přízeň lidí, protože to, co děláme, nemá za cíl
oklamat nějakého člověka, ale cílem je dobro všech. Ani totiž nevymýšlíme
lidskými záměry nějakou lidskou říši, před níž by králové a národy
skláněli šíji, ani nezakládáme nějakou sektu ve filosofii nebo v náboženství,
již by se ostatní obávali, ani se nechlubíme novými názory nebo tajemstvími,
od nichž by starobylost musela očekávat škodu a opovržení. Ale aby všichni
lidé chtěli znát své dobro a aby ho shromážděného a soustředěného
chtěli v společné radosti užívat a požívat. A aby si přestali
vzájemně ukládat o svobodu a všichni počali svobodně vládnout
pod nejvyšším vladařem Kristem v jeho svobodném království. Aby se
rovněž přestali štěpit v sekty a nenávidět se, radíme usilovat
o to, aby se rozhodli spíše být jednomyslní v uměních, vědách,
tajemstvích a všech pokladech moudrosti, aby se nesnažili zlehčovat píli,
objevy a zásluhy dávných předků, nýbrž dovršit je. Oni totiž
nemohli jít výše, poněvadž stanuli na svém stupni vývoje, my pak, jsouce
podpíráni jejich rameny, dosáhneme stupně vyššího. Zkrátka naše předsevzetí
nechystají nikomu ze smrtelníků násilí, nikomu léčku, nýbrž všem se
ponechává světlo k bedlivějšímu pozorování svých i cizích věcí,
ke svobodnému rozhodnutí, zda si hodlají podržet své či zda stojí za to
je vyměnit za lepší. Konečně se nabízí i způsob, jak by užili k společnému
prospěchu co je kde pravdivého a dobrého. Jestliže tedy děláme
takovou věc, zasluhujeme něčí nenávisti? Proč bychom si spíše
neslibovali společnou přízeň, pomoc a oběti všech? Naději může
povzbudit to, že svět nelne ke svým špatnostem natolik, aby odmítal, jestliže
se naskytne něco lepšího. Poznáváme to podle toho, že cokoli se naskýtá
nového, slibujícího nějakou přednost, to si oblíbí, i když je to
zastřeno nějakým líčidlem. Proč by tedy odmítal, když vidí, že mu
opravdu ukazuje pravé dobro?
8. Konečně lze
skládat dobrou naději i v samotnou snadnost tohoto úmyslu,
podnikne-li se s Bohem a rozumem. Jednak totiž mnozí již dělají
totéž a sám svět se pozvolna chystá na obrození, jednak že Bůh
poskytne nadmíru jasné a srozumitelné rady. Ty, pravím, nejsou nijak
nebezpečné ani nikomu nepřátelské (že by vyžadovaly výkon buď tajný
nebo zchytralý či podvodný, nebo nesnadný a nebezpečný), ale ukazují
a připravují zcela jasné prostředky k dosažení zcela jasného cíle.
Jestliže se ukazuje, že tomu tak je, co může zbývat než chtít a se
vzýváním Boha přiložit ruku k dílu?
9. Řekl jsem totiž,
že (na druhém místě) je třeba vroucího vzývání Boha, protože dílo
je tak závažné, že nepomůže-li sám Bůh a sám nebude jednat a je
uskutečňovat, nadarmo bude celý svět vynakládat síly a rozum. Neboť
svět patří tomu, kdo jej založil (Žal. 24). Kdo se odváží
usilovat o jeho nápravu, bez vůle, rady nebo příkazu Boha? Proto je
třeba prosit Boha, aby sám poslal svého ducha svatého z nebeských výšin,
aby byly opraveny stezky těch, kdo přebývají na zemi, a aby se lidé
moudře naučili tomu, co se mu líbí a zachovávali to. Protože v této
věci máme jisté sliby, nesluší se mlčet o Siónu a netečně
se chovat k jeruzalému, dokud se nezaleskne jeho spravedlnost a jeho
spása nebude plát jako pochodeň, dokud národy neuzří spravedlnost Boha a všichni
králové jeho slávu (Iz. 62, 1, 2, 7).
10. Protože Bůh to,
co řádně činí, činí řádnými prostředky, je třeba dovolat se
nebeské pomoci a ohlédnout se po všech možnostech lidské pomoci. Tu
se požadují především Beseleelové a Aholiabové, totiž muži,
které Bůh naplnil duchem moudrosti, aby pečlivě dávali pozor na cesty
moudrosti a zjišťovali, co se může dít důmyslněji, a kteří
proto z boží milosti něco mohou a vědí, a kteří by i chtěli
cele se oddat pracím tak svatým pro slávu boží a pro spásu církve a lidského
rodu. Takové je třeba považovat, jestliže se kdekoli u národů ukáží,
za poslané z nebe a označené vztyčeným prstem božím (i kdyby
nebyli povoláni jmenovitě jako tehdy Beseleel a Aholiab, Mojž. 31, 2).
11. A protože dílo
je velké, protože vyžaduje četné a rozmanité práce a mnoho času,
nesluší se očekávat všechno od sil nějakého samojediného člověka, ale je
třeba sebrat a vybrat mnoho nadaných lidí, kteří jsou vhodní k tomu,
aby pátrali, upevňovali a rozšiřovali obecné světlo, pravdu, mír a svornost.
Teprve od nich společně lze očekávat, co nedokáže žádný samotný
smrtelník, tj. něco dokonalého na tomto poli, jestliže s boží pomocí
neustanou přikládat ruku a usilovně konat svaté práce.
12. A protože tato
věc bude vyžadovat vydatnou pomoc knih i knihoven, různých lidí i mnoho
času, neméně i podporu a ochranu vyšších činitelů, bude nutno
také vyhledávat přízeň a dobrotivou štědrost těch, kdo jsou zástupci
božími na zemi a kdo mají moc a prostředky k uskutečňování
věcí. Co totiž zmohou v takových věcech soukromníci soukromýmí
činy a soukromými prostředky? Proto Bůh, kdykoli chtěl ozdobit církev
nějakou novou ozdobou, povolával hrdiny, jako na stavbu svatostánku
povolal Mojžíše s vladaři lidu, kteří velmi horlivě pomáhali
svatému dílu štědrými dobrovolnými dary. K vybudování chrámu určil
jako stavitele Davida a Šalomouna, velmi zbožné a moudré krále,
a na jeho obnovení zase Zorobabely, Cyry a Darie. Rovněž na
obnovení náboženství povolal Josafaty, Jozue a Machabeje. Na přeložení
svatých knih z hebrejštiny do řečtiny (aby již před příchodem
Krista vešel ve známost jeho příchod předpověděný božími věštbami,
pak povolal Ptolemaje. Tak ke každému úkolu někoho povolal. Konečně
slíbil, že i k tomuto poslednímu shromáždění národů v církev
povzbudí krále a královny, aby byli podporovateli církve (Iz. 49).
A také jiné, kteří přinesou své stříbro a zlato své
Hospodinu na ozdobu domu jeho (Iz. 60, 9). Zkrátka je třeba, aby od
velkých byli k velkým činům povzbuzováni a vyzbrojováni ti, kdo
mají vykonat velké činy, i když někdy Bůh dává vykonat svá
velká díla nepatrným lidem, nemajícím lidské pomoci (není-li nikdo, kdo
by svou práci obětoval Bohu), aby tím jeho sláva byla větší.
13. Co se týká
opatrnosti, hlavní její věcí bude aby toto všecko, (co tak kdokoli a pod
vedením, správou a ochranou kohokoli chystá k společnému užitku
lidského rodu) se pokud možno konalo skrytě, bez hluku a světské okázalosti,
jako obyčejně vykonává svá díla Bůh, aby se spíše ukázalo, že už
byla vykonána a ne že se počala dělat. Jupiter sám,
(jak říká pohanský člověk) dříve bleskem zasahuje, než dá se
rozzářit plamenem. Také slunce vychází tiše a ani stromy, když
rostou, nedělají hluk. A království boží přichází
nepozorovatelně, dí Kristus. Nechť tedy obnovitelé věd napodobují
Krista, který jednal dříve než učil, který se nepřel ani nevolal, ani
nebylo slyšet jeho hlasu na ulicích, dokud nebyl vynesen soud o vítězství.
Jestliže jsme toho málo dbali dříve, bude třeba toho dbát tím bedlivěji
potom, aby ani toto nynější rozhodnutí (pod jménem cesty světla) nevešlo
ve známost u nikoho kromě těch, kdo jsou přibíráni k účasti na
poradách. Zvláště proto, že tato uvažování byla teprve začata, že jsou
to jen první počátky tak veliké věci a nehodí se dosud k zveřejnění.
14. Konečně ti,
kdo budou toto dílo konat, musí se vynasnažit, aby to, co tak konají
pro společné blaho, nebylo takovým jen samo o sobě, nýbrž aby
se také takovým komukoli jevilo (jestliže by tyto snahy vešly ve známost,
když navždy ani nemohou být utajeny). Je totiž třeba tak jasně vytknout cíl
společného blaha a tak k němu vhodnými podmínkami všechno pořádat
a rychle vést, aby se všechno, co se koná, ukázalo bez předsudku všem
lidem, aby ani sama nepravost neměla co hanět.
15. Třetí součástí
opatrnosti bude, aby ti, kdo budou chtít vynaložit úsilí na vypracování
nástrojů k rozšiřování moudrosti, napodobovali spíše včely a mravence
než mouchy a pavouky, z nichž první pracují společně, druzí
rozptýleně a každý se usilovně věnuje svému vlastnímu lovu. Nechť
tedy jednají učení muži, toužící po společném blahu, spíše společně
než roztroušeně, nebo aspoň s ustavičným zřetelem k sobě navzájem
a ke svým pracím. Protože totiž k odstranění tolika a tak
velkých balvanů Sisyfových, všude stojících v cestě,
s nimiž se dosud těžce a marně lopotí lidský rod, je třeba
spojených sil více lidí, proto ať se tedy spojí. A protože tím, co je
jednou položeno, se nemá hýbat a znovu uvádět v nepořádek, dávejte
pozor jedni na druhé, aby se nikdo nezaměstnával tím, co bylo už vykonáno,
ale tím, co se má vykonat, dokud se nenajde vhodné místo ke klidu pro ten či
onen balvan, dokud se nepřekoná ta či ona výšina, dokud se neupraví ty či
ony hrbolaté cesty, dokud se neuvede v řád ten či onen zmatek. A všechno,
co takto kdokoli zdárně vykoná, ať se přidá na hromadu již vykonaného,
aby nikdo nemusel konat, co se již vykonalo, ale aby píle všech a každého
jednotlivce bděla toliko nad tím, co se má vykonat a dokonat.
16. Za čtvrté, při
stanovení prostředků obecné nápravy bude dobře zachovat řád, který
jsme vyložili, aby především byly napraveny dobrou metodou knihy, potom
dobrými knihami školy. Poté bude třeba, aby se družně spojili universální
dozorci škol a konečně bude nutné vytvořit universální jazyk.
17. Co se týče vypracování knih, bude třeba začít s těmi, které jsou buď důležitější,
nebo s těmi, kterých je třeba dříve. Bude-li uznáno za nutné
první, bude alfou a omegou Pansofie, protože když se má nebo může
něco vědět, ona všechno uvádí v pravý, jasný a trvalý řád,
a tím stanoví sobě a jiným knihám cíle, ukazuje meze, poskytuje
měřítka a zjednává si přízeň (jak často bývá u cíle a prostředků).
Jestliže se však má konat dříve to, čeho se má začít dříve užívat, bude
třeba začít s knížkami nejnižšími, vzdělávajícími lidské
dětství a jinošství. Tak totiž bude možné postupovat od základů
stálým přidáváním k vrcholům, od prvního obecného a nejasného
poznání přes jednotlivé a jisté zkušenosti k abstraktnímu
pochopení, tj. od učení přes zkušenost k moudrosti. Přesto, že se
musí všude plně uplatnit hledisko všech ke všemu, přece sotva lze něco z těchto
věcí vykonat bez práce jednotlivců. Proto,
jak se zdá, bylo by nejlépe doporučovat, aby se nevydávalo nic na veřejnost,
dokud by se všechno neuvedlo v zamýšlenou úplnost, rovnováhu a souladnost.
18. O universálním
jazyku je třeba zvláště připomenout dvě věci. Za prvé, aby se ho
nikdo nepokoušel sestavit dokud nebude hotova Pansofie, v níž budou správně
stanoveny rody, ideje a vlastnosti věcí. Neboť nemůže být věcný,
jestliže se všude nepřizpůsobí souběžně k věcem. Nemůže se však
přizpůsobit, jestliže nebudou předem dokonale zjevny základy všech věcí,
jejich vzájemný řád a vzájemná pouta. Za druhé, aby se jej
nikdo nepokoušel vymyslet samojediný, ale přenechal tuto péči sboru moudrých.
Jinak by se mohlo stát, že by se z touhy po tak ušlechtilé věci
pustili do práce četní nadaní muži a pak bude nemožné, aby každý
neměl na to či ono jiný názor. A jestliže by kdokoli chtěl trvat na
svých objevech, budeme mít místo jednoho nového jazyka jich celou řadu a zmatek
neodstraníme, ale zvětšíme. Nic však není na překážku, aby mnozí přemýšleli,
co této věci napomůže. Jen ať ve věci společné celému světu nic nenařizují,
nýbrž ať všechno, co je napadne užitečného (buď v celku nebo v části)
zaznamenají a nakonec ponechají ke společnému rozhodnutí (k němuž ve
vhodné době dojde).
19. Řekl jsem také,
že má být učiněn pravý a věčný počátek nápravy jak pokud se
týče knih, tak pokud jde o školy a sbory na všeh místech. Neboť
není nutno se o práci stále radit, je třeba také jednat, třebaže z počátku
nemůže být všechno dokonalé. Je lepší v něčem pochybit než
promeškat všechno. Neboť za prvé jak příroda, tak umění, které přírodu
napodobí, tak milost, jež porušenou přírodu napravuje, ačkoli cílem
jejich jsou díla dokonalá, přece vždy začínají od nedokonalých počátků,
neboť není tomu jinak ani s věcmi, které vznikají, jež vyrůstají z počátku,
a tím, že k nim stále něco přibývá, povznášejí se k dokonalosti.
Každý oheň začíná jiskrou, pak zachvacuje troud, dále trámy, pak dům,
poté ulici a konečně město. Kristus pak, náš Pán, přirovnal své učení
k ohni; začal je šířit nejprve mezi svými, ve sboru apoštolů, potom
jim přikázal, aby to, co poslouchali v temnotě, vyložili na světle a co
slyšeli potichu, aby hlásali na střechách (Mat. l0, 27). Dále,
kdo dává radu, má ji dávat spíše příkladem než slovem, nebo aspoň ne
slovem bez příkladu, jinak to bude neužitečné. Když však sám dělá,
co radí jiným, nejen snáze a zaslouženě si získává důvěru u jiných,
kteří tím ochotněji ho napodobují, nýbrž získává si příležitost jak
provést své úmysly. Jediný Bůh totiž činí dokonalá díla podle idejí
předvídaných od věčnosti (proto jen o něm lze říci: A viděl
vše, co udělal a hle bylo to velmi dobré, 1 Mojž. 1, 31). Člověk
tím, že něco dělá, se učí, protože jak své ideje, tak i věci,
které podle idejí tvoří, ani nezačíná, ani nedokončuje jinak než po
stupních. Nechť se tedy napravovatelé sami první pokusí o provádění
svých úmyslů. A uvidí-li, že neomylně postupují kupředu, mohou je
bezpečněji doporučit světu; jestliže ne, mohou je napravit a zdokonalit.
Nové léky nikdo ochotně nepřijímá. Přijme je však rád, mají-li obvyklý
nápis - Vyzkoušeno.
20. Všech učebnic,
kolik se jich zpracovává, nechť se tedy hned užívá, aby se ukázalo, zda
opravdu vštěpují vědění snáze než dosud. A zdaří-li se pokus v jednom
či dvou případech, nechť se těchto knih začne veřejně užívat v nějaké
veřejné škole, potom ve více školách atd. Takový počátek provádění a užívání
ať dodržují ti, s jejichž pomocí budou připraveny tyto pomůcky vzdělanosti,
proto, že spořádaná láska počíná jednak sama od sebe, jednak dodává důvěry
těm, kdo ji chtějí napodobovat. Konečně je spravedlivé, aby ti, kdo připravili
prvotiny setby, sklidili prvotiny sklizně.
21. Podobně sbor světla
může začít jedním či dvěma pracovníky zasvěcenýmí do tajemství
světla, ne aby si přisvojovali více než ostatní, ale aby ukázali příklad
jiným. Lze totiž začít několika, protože každý počet, který se má rozšířit
do jakékoli velikosti, začíná jednotkou a stoupá přes dvojku k trojce
a tak stále, protože každá jednotka má vzhledem k sobě i celku
stejnou dokonalost. Mohou tedy představovat tento universální sbor buď
samotní autoři universálních knih se svými poznocníky
a ochránci, dokud Bůh neposkytne podmínky k jeho pravému ustavení
a uzákonění.
22. Až se takto podle
přáni uspořádají věci v jednom nějakém místě, domě, městě a národě,
bude nejbližším úkolem pomýšlet na rozšiřování tohoto světla na
všechny strany. Je totiž přirozenost světla, že se šíří, a vůbec
přirozenost všeho dobrého je, že se sděluje dále. Proto Kristus, ačkoli
prohlásil, že je poslán především do domu izraelského a zabránil svým
poslům, které vyslal nejdříve, aby se odebrali k pohanům a vstupovali
do měst samaritánských (Mat. 10, 5), ale později přece kázal a nařídil
kázat i Samaritánům a posléze jít do celého světa a kázat
evangelium všemu tvorstvu. Apoštolové toho dbali a hlásali Řekům
i barbarům, moudrým i nemoudrým, že jsou tímto úkolem vázáni,
a přecházejíce od národa k národu s radostí kázali
Kristovo učení. Ale i sám pohanský Seneka tvrdil, že se učí
proto, aby vědění předával druhým, a říkal, že by nechtěl
moudrost, kdyby se dávala s tou podmínkou, aby si ji uchoval pro sebe a nesdílel
se o ni. Jestliže tuto povahu dobra napodobují i ti, kdo mají
domnělá dobra (jako ti, kdo zakládají sekty), proč by ji nenapodobovali ti,
kterým Bůh odhaluje pravé paprsky pravého světla a způsoby, jak je šířit
na všechny strany?
23. Avšak jak? Jistě
nějakým řádem. Jako totiž Kristus, když chtěl nasytit ohromný zástup,
nařizoval nejprve, aby se na volných místech usadili po stu. Pak lámal
chleby a dával je učedníkům, ti je dávali sobě nejbližším a oni
zase jiným, až nezbyl nikdo tak vzdálený, jemuž by se nedostalo jeho dílu.
Tak je to zřejmě třeba dělat i zde. Ať každý napravuje podle světla
božího nejprve sám sebe; potom své, jako sobě nejbližší; ti ať hned
zvou jiné, ne příliš vzdálené (např. příslušníky téhož náboženství),
pak jiné vzdálenější (jako Šimon a Ondřej zvali k účasti
na úspěšném rybolovu druhy, kteří byli na nejbližší lodi), až by všichni
křesťané byli uvedeni ve svornost a jednotu, aby mohli konečně mocně
přemáhat ony husté tmy, obklopující církev. A tehdy bude třeba
ukázat toto boží světlo očím Mohamedánů, kteří jsou bližší
než židé a pohané, neboť oni Krista uznávají a ctí jako
proroka. Pak se půjde k pohanským národům, kteří, protože
Krista neznají, nechovají k němu ani nenávist ani lásku. Poslední
budou židé, jeho zjevní nepřátelé. O nich Písmo předpovídá, že
budou podníceni k horlivosti samotným množstvím národů obrácených k víře,
takže se kruh milosrdenství božího uzavře u těch, u nichž začal.
24. Otáže-li se někdo:
Jak pronikneme k barbarským národům, jejichž jazyky neznáme? Jak jim
ukážeme světlo pravdy? Apoštolové s sebou měli dvojí klíč, otvírající
lidské uši a srdce, dar jazyků a moc zázraků. Co máme my?
Odpovídám: Budeme-li mít snahu sloužit Kristu a rozšiřovat jeho království,
bude mít Kristus prostředky a způsoby, kterými vzbudí důvěru ke svým
služebníkům. Neboť je psáno: Oni vyšli a kázali všude, Bůh jim
pomáhal a jejich řeč potvrzoval znameními, která následovala. K odmykání
lidských smyslů, pravím, bude nám dostatečným klíčem zjištěná
PANHARMONIE, již lze poznat principy přírody, Písma a všeho lidského
vědění, sama o sobě dosti mocná, aby zasáhla jako blesk oči
mysli a uvedla všechny smysly do poslušnosti pravdy, jestliže se v dosti
jasném světle položí před oči všech lidí.
25. Ale jak to bude
moci udělat u myslí, jejichž jazyky neznáme? Odpovídám: Doufáme,
že Pán navrátí jedny rty všem, abychom si rozuměli všichni. Rozumím
ony rty vyvolené, jimž se snadno mohou učit všichni, protože prostředníkem
jsou věci samy. A jestliže přece bude třeba, má-li se dát barbarům
prvně ochutnat souladné moudrosti, užít nějak běžných jazyků, nechť
se někteří z našinců zahraničním stykem s barbary naučí
jejich jazykům. Nebo jsou-li ony národy pod naší vládou, nechť se v co
největším počtu jejich chlapci, kteří již umějí mluvit, berou k nám
a učí se našemu jazyku a souladnosti věcí. A až se utvrdí,
nechť jsou rozesíláni jako budoucí apoštolové svého národa.
26. Je však ještě
jiný prostředek: pominout jazyky menších národů a učit novému
jazyku i věcem prostřednictvím jazyků obecnějších, přijatých větším
počtem národů, jako je v Evropě latina, v Asii a Africe
arabština. Neboť co se píše latinsky, tomu mohou rozumět lidé všech
evropských národů, a stojí-li to za námahu, mohou to přeložit do svých
jazyků. Podobně co je napsáno arabsky, tomu rozumějí téměř všechny
asijské a velmi mnohé africké národy. Sama Brána věcí (nebo-li
pansofická metafysika),
vybudovaná podle pravých zákonů universální harmonie a vydaná ve všech
jazycích tak, aby stránka odpovídala stránce, řádek řádku, slovo slovu,
bude se moci stát nálevkou, jíž by se mohli za pomoci kteréhokoli jazyka,
naučit kterémukoli jazyku a mohli by si osvojit základ nového jazyka se
základy samotných věcí.
27. Někdo řekne, že
se to zdá namáhavé. Odpovídám: Spíše se to zdá než je, pustíme-li
se do toho rozumně a opravdově budeme o to usilovat. Ale i když
je to věc vyžadující velmi značnou námahu, přece mnohem větší je
dobro, jež se takto získá, aby byli k Pánu přivedeni naši bratři
ze všech národů (Iz. 66, 2o). Pravím naši bratři, a pro ty máme
obětovat i své duše, natož něco práce (1 Jan 3, 16).
28. Prostředky mají
být přiměřené svému cíli, aby to, co je malé, se neshledávalo jako
něco velkého. Velká žeň žádá mnoho dělníků, mnoho srpů, četné sýpky
a také náležitý čas. Dejme tomu, že tato poslední žeň světa
(znovushromáždění všech národů na sýpce církve) bude velká. Budou-li však
dělníci, členové sboru světla, také početní a horliví a budou-li
v rukou jich (kteří jsou nástroji sloužícími harmonii) četné a ostré
srpy a bude-li pilnost každého na jeho místě náležitá, může se za
pomoci boží stát, co vidíme, že se stává v krajinách v době
sklizně obilí, že totiž v několika málo dnech lze vidět požatá
pole, přeplněné sýpky a uspokojené tužby rolníků. A jako ve
velkém městě, jestliže před nějakou slavností každý hospodář dává
zamést svůj dům a k němu náležející část ulice, můžeme v ten
den vidět celé město vyčištěné a zářící, tak jestliže by každý,
kdo okusil světla božího, konal povinnost mezi svými a mezi nejbližšími,
což nyní není nikde vidět a sotva se to všude tak hned uvidí, změnily
by se pouště v zahrady boží, jak to předvídají boží věštby.
|