KAPITOLA III.
JAK BYLY RŮZNÝMI ZPŮSOBY HLEDÁNY LÉKY NA LIDSKÉ ZMATKY,
ALE ŽÁDNÝ DOSTI ÚČINNÝ NEBYL DOSUD NALEZEN
Ani Bůh, ačkoli
byl z rozmanitých důvodů rozhněván, nikdy nezanedbával věci lidské,
ale ani lidé sami je nezanedbávali.
2. A Bůh nejprve různými napomenutími, potom podivuhodně
volenými prostředky, buď zázraky nebo lidmi obdařenými neobyčejným nadáním
vytýká lidem hloupost, že nejdou ani za světlem rozumu, které
rozněcuje v jejich srdci, ale konají všechny své věci lehkomyslně a nerozumně
(Žal. 94, 8 a 49, 12 atd.), ani nepozorují svět, aby ze skutků božích
poznávali Boha, buď z výšin nebe nebo ze základů země (Tz. 5, 12 a 40,
21, 26 atd.). A naposledy, že velmi četná poučení, která jim dal
ve svém zákonu, považují za věc cizí (Ose 8, 12) a že když
učitelé učí nepravostem, lidu se to líbí (Jer. 5, 3) a podobně.
3. Když Bůh vidí, že napomenutí nejsou nic platná, trestá
lidi morem, hladem, válkou, zemětřeseními, potopami, požáry a jinými
hroznými způsoby, přičemž některé hubí, aby se ostatní báli. Také
kdysi použil rozdělení jazyků a národů a tak čelil tomu, aby se
již více navzájem nekazili.
4. Konečně pak po každém trestu podává pomoc k novému
světlu např. tím že místo zabitých nebo zavržených svých služebníků
povolává jiné proroky, a poštoly, učitele i samotného jednorozeného
syna a také tím, že místo zmatených jazyků poslal dar jazyků. A ještě
více podobných věcí dělá jeho dobrota, vždy čelící naší špatnosti a vítězící
nad ní.
5. Pokud jde o lidi, neklesl lidský rod nikdy tak
hluboko, aby aspoň někteří nepoznávali obecnou zkázu, neučili ji poznávat
jiné a nestarali se také o léky, pokud to bylo možné. Můj názor
je tento: kdyby někdo mohl nahlédnout do myšlenek, slyšet řeči, číst
spisy a uvažovat o činech všech moudrých lidí, kteří od počátku
světa žili, sotva by našel něco jiného než zkoumání neduhů lidského
rodu a hledání různých léků proti nemocem, ačkoli se to dosud dálo
vždy s menším úspěchem než bychom si přáli. To dosvědčují nářky
mudrců i věc sama. Neboť většině lidí, kvůli nimž se oni rozumnější
trápí, vzdychají a potí, jsou jejich snahy lhostejné; ba dakonce ani
nechtějí poskytnout pomoc těm, kteří ji hledají.
6. Dosvědčuje to Cicero těmito slovy: Již dávno se hledalo
umění, jak pečovat o tělo a chránit je. A toto umění bylo
připsáno vynalézavosti nesmrtelných bohů. Avšak lék duše před svým
objevením ani nebyl postrádán a když byl poznán, nebyl zušlechťován,
a jen málokterým byl milý a příjemný, více lidem byl podezřelý
a odporný. Po příčině této hlouposti Cicero hned pátrá a dodává:
]e to snad proto, že nemoc a bolest těla posuzujeme duchem, ale nemoc
ducha tělem necítíme. Když tedy duch soudí sám o sobě, stává se,
že onemocní tím, co posuzuje, a pronáší o sobě méně správný
úsudek (Tusc. Quaest. 3).
7. Že se to říká právem a že přemýšlení o lidských
neduzích svět nenávidí a proto že je většinou marné, zpozorovali
nejen ti, kteří pod vedením přirozeného světla marně se pokoušeli o nápravu,
ale rovněž i ti, které svým duchem ovanul a povzbudil Bůh,
patriarchové, proroci, apoštolé a jiní svatí; ba dokonce sám svatý
svatých to dostatečně dosvědčil svými stížnostmi, že od propasti zkázy,
do níž se všichni ženou, odvracejí se jen málokteří, jež zvláštními
cestami odvádí milosrdenství boží. Léčili jsme Babylon a neuzdravil
se, volá Jeremiáš. Kdo uvěřil našemu kázání; a komu se
zjevito rámě boží, táže se Izaíáš. Zvrácenosti nelze napravit a nedostatky
nelze sečíst, naříká po všech pokusech Šalomoun.
8. Dále to dosvědčuje sama moudrost boží: Hle, posílám k vám
proroky a mudrce! Vy však je vraždíte a bičujete. Konečně
Jan: Celý svět spočívá na zlobě. Neboť trvají ve všech
společenských třídách a stavech lidských, ve všech národech a jazycích
neskonalé zmatky, zemi dosud zcela zahalují mraky (jak praví Bůh) a mrákota
národy: tak nevylečitelné jsou naše neduhy.
9. Pohleďme však na ony lidské pokusy, jichž je sedm druhů,
jaké byly a proč zůstaly bez úspěchu. Nejobvyklejší, jak se zdá,
byly stesky a nářky, kterými se snažili oni moudřejší vytýkat obecnému
lidu jeho pošetilost, zahanbit jej a pohnout k nějakému sebepoznání.
Proto chodil Diogenes za pravého poledne s rozžatou svítilnou uprostřed
zástupu lidí a říkal, že hledá lidi. Proto Herakleitos neustálými
vzdechy, slzami a nářky oplakával lidskou pošetilost. Naproti tomu
Demokritos se smál při pohledu na kteréhokoli člověka a tvrdil, že všichni
jsou prázdní a hodní výsměchu. Jiní konali v témž duchu jiné
věci. Sama věc však ukázala, že zmatky se neodstraní ani nářky, ani
smíchem či pláčem (jestliže se nepřistoupí k lékům), zejména
když většina lidí se pro svou pošetilost posmívá stejně pláči jako smíchu
oněch moudrých. To dosvědčil i Kristus těmito svými slovy: Zpívali
jsme vám a netančili jste, naříkali jsme a nebili jste se v prsa
(Mat. 11, 17).
10. Byla potom snaha pomáhat lidem dobrými radami. Z ní
se zrodila filosofie (pátrající po cílech věcí a určující
prostředky k jejich dosažení). Avšak přesto, že filosofie dosáhla
velké chvály, že je lékem ducha, vůdkyní života, vyhledavatelkou ctností,
zahaněčkou neřestí, světlem blaženosti, že činí člověka rovným
Bohu, prospělo to málokterým a málo. Většina ani tyto hlasy
neposlouchala ani jim nerozuměla, zvláště když pohanská filosofie byla příliš
kusá, neznala všechny základní věci, týkající se člověka, a to
proto, že jí chyběla třetí kniha, kniha výroků božích.
11. Potom se počaly dávat lidem zákony, aby se učili správněji
žít podle toho, co bylo předepsáno. Ačkoli to je vhodný prostředek
pro zachovávání vnějšího řádu, nemá to žádnou moc k odstranění
vnitřního neladu, poněvadž přirozenost lidská, jsouc pamětliva vrozené
svobody, stěží se dá poutat zákony. To jistě způsobuje, že také samotný
zákon boží, neřku-li zákony lidské, hřích a hněv spíše rozmnožují,
protože dráždí, protože vždycky stojíme o to, co je nám zakázáno
a toužíme po tom, co se nám odpírá (Řím. 4, 15 a 5, 13 a 7,
7, 8, 9).
12. Přistoupily tresty pro rušitele zákonů, ale jen s tím
výsledkem, že se poněkud tlumí vnější násilí. Nemůže totiž být úplně
odstraněno, což dostatečně dosvědčují žaláře, kůly, šibenice, jež
sotva kdy zahálejí.
13. Mocní počali léčit lidské neshody jiným způsobem: napadali
válkou celé národy, ujařmovali je, podrobili své vůli a snažili se
zavést jakýsi jediný řád (buď ve veřejné správě nebo v náboženství),
poutající všechny, ale vždy s větším nezdarem (jak ukazuje neustálá
zkušenost až po naše dny) než s nějakým užitkem. Protože lidské
mysli vrozenou lásku ke svobodě (k níž se cítí být stvořena) nelze
natolik vymýtit, aby se jí znemožnilo hledat východisko a osvobodit se
důvtipem nebo silou, kdekoli a jakýmikoli prostředky se cítí být obklíčená
a spoutaná. Z toho nezbytně plyne odpor, zápolení a odboje,
kdekoli se do vlády nad lidmi přiměšuje něco násilí.
14. Přijatelnější cestou je ustanovení sekt, kde jisté množství
lidí buď ze stavu politického, náboženského nebo filosofického se
shoduje na nějakém společném dobru, když mezi sebou sjednali určité úmluvy
a k němu společně (buď aby je hledali nebo chránili) spojují
rady a svědomí. Zde totiž, protože se věci konají dobrovolně, je
všechno pevnější, jen jestliže to, k čemu se sjednocují, není
opravdu nic jiného než společné blaho a je-li způsob jeho hledání náležitý.
Ale protože v tom obojím namnoze bývá lidská moudrost slepá, stává
se, že také tato cesta k odstranění zmatků bývá neúčinná: častěji
zlo zvětšuje. Zakládají se totiž sekty proti sektám a zatvrzují se
jedni proti druhým tím více. Dejme tomu, že nějaká sekta usiluje o skutečnou
pravdu a dobro, přesto tím nepečuje o společné blaho, protože z účastenství
na pravdě a dobru jsou jiní vylučováni. Vylučují se totiž, když se
někteří uzavírají ohradou, protože podle jejich příkladu se hned jiní
od oněch odlučují a oddělují. A tak dobro přestává být k obecnému
užitku, protože se stala majetkem jen některých.
15. Z toho vysvítá, že nepořádek se mnohem méně
odstraňuje, jestliže ti, kterým se nepořádek hnusí, opouštějí lidskou
společnost a ukrývají se na pouštích nebo jiných samotách. Tímto
způsobem se totiž starají o sebe, ne o společnost. Svět zůstává
zahalen temnotou: ale na to právě naříkáme a na toto tak veliké zlo
(veřejnou temnotu) hledáme léky.
|