KAPITOLA IV.
ZDA EXISTUJE LÉK NA ODSTRANĚNÍ LIDSKÝCH ZMATKŮ A JAKÝ MÁ
BÝT
Naše
neduhy se tak rozmohly, že sotva lze nalézt lék a že ztroskotávají téměř
všechny pokusy o obecné blaho. Proto jsme všichni zarmouceni. Složíme
však proto také všichni ruce v klín? Nikoli. Není správné upouštět
od podávání léku, dokud nemoc neslábne, nýbrž je třeba vytrvávat a měnit
léky podle slov básníka:
Když se tak nemoci mění, budem' i léčení měnit;
tisíc-li druhů je zla, tisíc i léků se dá.
2. Někdy má lékař štěstí a přijde na ustupující
nemoc, která dříve vzdorovala účinným lékům, ale pak ustoupí i lékům
méně účinným. Kdo tedy ví, zda proti našim neduhům, tak dlouho trvajícím,
nepřinese čas nějakou pomoc? Jistě na některé nemoci mládí je lékem
samo stáří. Zejména, kdyby se objevila nějaká rada, jak věc vyzkoušet
dosud nevyzkoušenými cestami, je třeba se o to pokusit, aby se nezdálo,
že jsme v tak velikých věcech něco opomenuli.
3. Stává se totiž, že lékaři získávají ze svých i cizích
omylů. Když vidí, že se léčení nedaří tou či onou cestou, pokoušejí
se o totéž jinými, i protichůdnými cestami. A tu často
objeví velmi prospěšné léky, jimiž vyhánějí i beznadějné neduhy.
4. Abychom v to mohli s pomocí boží doufat i my v našem
předsevzetí, promysleme, co podle všeho chybělo oněm cestám, které dosud
lidé zkoušeli, aby byla příležitost doplnit to nebo i nahradit opakem.
5. Zdá se, že chyba je ve třech věcech:
I. Že na obecný neduh byly obyčejně hledány částečné
léky (jak totiž lze odpomoci tomuto, onomu, tomuhle nepořádku, v tomto,
onom, tomhle národě, jazyku, náboženství, sektě), nedbalo se toho, že
boží rady směřují vždy k obecné nápravě.
II. Že se užívá prostředků násilných, odporujících
lidskě přirozenosti, jak je uvedeno v 3., 4. a 5. kapitole této Cesty.
III. Nebo aspoň slabých, nevedoucích k odstranění
choroby, jako je cesta 1, 2, 6, 7.
6. Kdyby se tedy na lidské
zmatky, které je nutno uvést v řád, nalezly a použily obecné
prostředky, které by musely proniknout ke každému člověku v každém
národě, jazyku a rodině; a kdyby byly mírné, takže by žádný
člověk neměl chuť odporovat; a kdyby byly mocné, takže by nikdo
nemohl odporovat, i kdyby chtěl, proč bychom neměli mít naději, že
pak bude všechno snadné, nebo alespoň snazší než dosud.
7. Sám rozum totiž zajisté ukazuje, že má být všeobecné, co
se týká všech. Neboť když celé tělo je plné vředů, souchotin, nebo
vodnatelnosti nebo trpí zimnicí, nepřikládáme náplasti na nos nebo na
nohy, nýbrž vpravujeme lék do těla, odkud se jeho síla rozlévá do, všech
částí těla a odevšad zahání škodlivé vlhkosti. A tak působí,
že životní schopnosti zbavené tímto způsobem pout se všude vzpamatují a síly
se obnoví. Podobně tedy když strádá celé tělo lidské společnosti,
nadarmo bys doufal v zlepšení, bude-li napravena jen některá část,
protože ani léčení nepostupuje, jestliže okolní údy stále přilévají
nový jed nákazy. A i kdyby se zdálo, že nastává uzdravení, nemůže
to být na dlouho, jestliže se živá těla mísí s mrtvými (živé údy
s údy mrtvými).
8. Proto jako Bůh na počátku vytvořil všechno v úplnosti,
tak poskytuje vždy plně prostředky k tomu, aby se porušené věci mohly
plně napravit. Neboť jednak přikazuje, aby se všichni lidé, kteří se mají
narodit, narodili, a posílá je do této nižší školy, jednak ony obecné
knihy, kdysi dané, zachovává všechny v úplnosti, jednak napomíná různými
mimořádnými prostředky všechny lidi, trestá všechny a zase všechny
získává často novými dobrodiními, protože nechce, aby někdo zahynul, nýbrž
aby se všichni navrátili k pokání (2 Petr 2, 9).
9. Neboť své knihy (abych o této pomoci řekl něco zvláště)
nejen ponechává předloženy tak, jak byly od počátku, nýbrž vykládá je
den po dni přístupněji. Vždyť kniha světa je týmž způsobem přístupná
po všech krajích světa a po všechna staletí všem: tutéž zemi, totéž
nebe, tytéž hvězdy viděli ti, kteří byli před námi, i ti, kteří
budou po nás, dobří i zlí. Ale přesto mnohé věci pozorujeme zřetelněji
my, než naši předkové; a zřetelněji zase potomci než my.
l0. Podobně ony obecné pojmy (první a vrozené, ještě
neporušené nepřirozenými formulacemi, základy to našich úsudků, dané
Bohem) zůstávají tytéž pro muže i ženu, chlapce i starce, Řeka
i Araba, křesťana i mohamedána, zbožného i bezbožného. Z nich
se také dobývají den po dni bohatší poklady.
11. Konečně slovo psané proti všem záměrům světa a pekel
zachovává se neporušené, odkrývá vždy hojnější tajemství těm, kteří
je zbožně zkoumají ke společnému užitku všech a volá všechny národy
a lid (jako v Žalmu 49 i jinde). Neboť ačkoli se Bůh kdysi
rozhněval na lidskou zvrácenost a dal psaný zákon toliko jedinému sobě
milému národu (Žalm 147, 20), přece znovu připravuje polnici svého hlasu a poručil
ji znít až k hranicím země (Řím. 10, 12). Přikazuje hlásat
evangelium všem tvorům (Mat. 28), protože týž Bůh je pánem všech (Řím.
10, 12). Jestliže se tedy dosud ještě mnozí na tomto prospěšném pravidle
nepodílejí, neděje se tak z vůle, boží, nýbrž proto, že lidé
proti vůli boží pohrdají sami sebou (Luk. 7, 30).
12. Jako je Bůh svou povahou Bohem všech, tak to, co koná a mluví
ke spáse svého tvorstva, je věcí společného práva a užitku. Avšak
opuštění společného dobra stejně jako přisvojení majetku (bez ohledu na
to, co se děje jiným) pochází od ďábla a Adama: odtud je všechno
rozerváno. Neboť ďábel, protože vidí, že je odtržen od Boha, odtrhuje a rozlučuje
rovněž všechno, co může. Naproti tomu Bůh, protože je Bůh a nemění
se (je totiž studnicí, počátkem, koncem a prostředkem všeho dobra), všechno
spojuje a váže, nebe a zemi, anděly a lidi, všechny národy,
všechny věci, všechna požehnání a všechny časy se samotnou věčností.
Neboť nekonečná bytost obsahuje v sobě všechny konečné věci: protože
jestliže jsou v ní a s ní, budou jedno; jestliže ne,
zaniknou. Jako se totiž zachránili všichni pozemští živočichové, kteří
vstoupili do archy Noemovy, a všichni, kteří do ní nevstoupili,
zahynuli, tak všechno, co se má zachránit v potopě lidských zmatků,
musí se vrátit k řádu ustanovenému Bohem, nebo zahyne.
13. Proto Bůh chce, aby všechno bylo jedno na nebi i na
zemi, a proto poslal svého syna, aby jím a v něm znovu shromáždil
všechno (Kol. 1, 20). Ten provedl usmíření svou krví, poslal poselství ke
všem národům a přikázal hlásat tuto milost všemu stvořenému (Mat.
28). Apoštolé měli přikázáno vykonávat tuto vůlí svého pána a rozešli
se po celé zemi (Řím. 10). Vynaložili svrchavanou péči na, to, aby napomínali
všechny lidi, vzdělávali je veškerou moudrostí a učinili všechny
dokonalými v Kristu Ježíši (Kol. I, 27, 28, 29).
14. Na tento příkaz a příklad křesťané později zapomněli,
nešířili ono společné světlo k jiným, ale každý si ho více pro
sebe přivlastňoval, jedni proti druhým se začali nadouvat pýchou a vzájemně
se potírat. Proto také mezi nimi pohasl nejprve plamen lásky a brzy také
víry, nebo se zatemnil a přešel v jakási oblaka dýmu. Ale Bůh má
moc, aby i naše oblaka dýmu znovu roznítil ve světlo a plameny,
jestliže se vrátíme k následování vůdce našeho spasení, který je
dán za světlo národům až k hranicím země (Iz. 49, 6). Osvěcuje každého
člověka přicházejícího na tento svět, a svítí i v temnotách,
třebaže temnoty ono světlo neobsahují (Jan 1). Zkrátka tedy je třeba především
usilovat o to, aby kterýkoli z léků vyhledávaných na lidské věci
byl obecný.
15. Ať však bude tímto lékem cokoli, bude třeba, aby to nebylo
násilné, nýbrž pokud lze mírné. Že se násilím nic nepořídí, toho svědectvím
jsou všechny dosud marně používané donucovací cesty, války, hádky, násilná
vyšetřování, žaláře, provazy, meče a hranice. Všechno, co je
panovačné a útočné, je vhodné k dráždění myslí, ne k jejich
uklidnění; k vytváření sekt, ne k jejich odstraňování; k zhasínání
světla, ne k jeho rozmnožování. Bůh Stvořitel stvořil naprosto
svobodného člověka k svému obrazu s tak pevným úmysĺem, že ani
sám mu nečiní násilí. Neboť všechno, co od něho žádá, nežádá násilím,
ale poučuje, radí, povzbuzuje, zapřisahá, slibuje odměny a ozmamuje
tresty, a to ne, aby nutil nechtějícího, nýbrž aby dosáhl toho, že sám
bude chtít. To je jádro celého Písma a všeho božího zřízení vůči
člověku. Jestliže se člověk všemožně zdráhá být toho poslušen, opouští
ho, avšak truchlí nad jeho zkázou. To dosvědčují slzy Krista a jeho
svatých, tolikrát prolévané, a bolest božího srdce, tolikrát vyjádřená
v Písmě. Když tedy Bůh sám nezachází s člověkem jako s kamenem
nebo špalkem, tj. nedělá z člověka nečlověka, proč my se pokoušíme
o věc tak nevhodnou, tak zcela neprospěšnou? Hledejme raději na zlepšení
lidí takové prostředky, které by se nebál nikdo přijmout, a každý
se radoval, že je přijal.
16. Ale za třetí bude také třeba, aby ony prostředky byly působivé,
aby mocně podmaňovaly smysly a proto ostře pronikaly do duše; aby silně
působily na rozum a podmaňovaly vůli. Důvodem toho je, že špatné,
dlouhým užíváním zakořeněné zvyky se příliš houževnatě drží, a nemohou
být vyrvány jinak než nějakou mocnou ctností. Proto Kristus, jak praví apoštol
(2 Kor. X), vysílaje apoštoly, aby si podmanil svět, vyzbrojil je mocnými
zbraněmi k rozrušení všech protichůdných záměrů a k potlačení
veškeré povýšenosti zdvihající se proti Kristu. Je tedy třeba, aby podobnými
vlastnostmi byla nadána ona universálnost, aby byla sama o sobě mírná
a milá. Takový bude muset být lék, aby obměkčil a k lepšímu
napravil svět, tak porušený a zatvrzelý ve zlu.
|