KAPITOLA V.
NA TMY LIDSKÝCH ZMATKŮ
NEMŮŽE BÝT PODÁN ÚČINNĚJŠÍ LÉK
NEŽ NĚJAKÉ OBECNÉ SVĚTLO
Již jsme viděli, že na obecné přetvoření
lidských duší se hledá nějaký obecný, mírný a účinný lék. Nyní
je třeba se podívat, lze-li něco takového nalézt? Budeme-li tuto věc
zkoumat jistým způsobem, ukáže se, že to má být něco podobného světlu.
Ve světě totiž nelze nalézt nic stejně společného všem, všechny a všechno
obveselujícího, utvářejícího a přetvářejícího, kromě samotného
nebeského světla, slunce, před jehož září a teplem se nemůže nic
ukrýt, jak se praví v Žalmu 19. A nic se nechce skrýt, protože
jeho světlo je, očím příjemné a milé (Kaz. 11, 7). Jeho oživujícím
a všecno pronikajícím vlivem se živí a zachovává všechno, takže
se věří, že samo slunce je vůdcem a králem jako nositel života a všeho
rození a obrozování v celém světě.
2. Podobný nějaký účinek v celém světě lidských srdcí
bude možno očekávat, jestliže se bude moci světlo moudrosti dovést k nějaké
podobné jasnosti, která by totiž stačila osvěcovat všechny lidi, zahánět
s očí všechny tmy omylů a odhalovat všechnu základní pravdu a dobrotu
věcí. Tak tomu bude, jestliže se všechny, které Bůh ve svých knihách
vyložil a zjevil lidem, shrnou v jedno a uvedou v takový
řád, aby se mohly předložit všem lidem, aby je každý jasně vnímal a chápal
a každý také přijímal a si zamiloval.
3. Bude-li možné rozsvítit takové světlo obecné moudrosti
bude se moci jednak šířit po celérn světě lidského rozumu (jako záře
slunce vždycky, když vyjde, sahá od východu až k západu), jednak
vzbuzovat v lidech radost a konečně přetvářet vůli. Jestliže
lidé budou v tomto znamenitém světle vidět před sebou jasně své cíle
i cíle věcí, a budou-li umět neomylně užívat prostředků k dosažení
dobrých cílů, proč by jich také neužívali?
4. My lidé totiž milujeme své dobro natolik, nakolik je poznáváme,
protože vůle, královna činů, zvyklá následovat všude svého domácího rádce,
rozum, přikazuje, aby síly vykonávaly všechno to, co vidí nebo o čem
se domnívá, že je podle jeho úsudku dobré nebo užitečné. A ani tomu
jinak nemůže být, protože jsouc utvořena k obrazu dobrého Boha, nemůže
lásku k dobru (buď pravému nebo předstíranému, jestliže se klame)
odložit.
5. Jestliže se tedy poskytne myslím abecný jas, v němž všichni
správně uvidí pravá dobra a poznají, že všechno, co je pod nebem,
je, nebo má být, podřízeno nebi (nemá-li to zmizet a zaniknout), vzbudí
se v nich opravdu snaha o ona pravá dobra také usilovat a vyhýbat
se jim protichůdným zlům.
6. Ó jak je proto třeba si přát, jak vzhledem k Bohu, tak
i vzhledem k lidem, aby vzešel takový jas! Vzhledem k Bohu, aby
tolik a tak velikých děl a dobrodiní jeho, jichž je plný svět, v tolika
případech nehynulo nebo aspoň nebylo bez užitku. Aby se ve všech posvěcovalo
jeho jméno, ke všem přicházelo jeho království; aby všichni na zemi jako
na nebi plnili jeho vůli; a aby všichni všude byli svědky, že jeho je
království, moc a sláva, na věky věků, amen!
7. Vzhledem k lidem proč by nebylo žádoucí, aby každý,
kdo má oči k vidění, mohl vidět, kdo má uši k slyšení, mohl
slyšet, kdo má srdce k vnímání mohl vnímat, kdo má jazyk k chválení
Boha, mohl Boha vyznávat? Aby již nikdo v jasném světle nemohl nevidět,
aby nikdo nemohl na rovné cestě bloudit, aby nikdo nemohl minout cíl blaženosti
před sebou vytyčený, aby nemohl zcela pozbýt své naděje? Kéž by všechen
lid Hospodinův prorokoval, praví Mojžíš! (4. Mojž. 11, 29). Kéž by rozuměli
a chápali poslední své věci, praví sám Bůh (5. Mojžíš. 32, 29).
8. Nemůže tedy být přítelem lidského rodu ten, kdo si nepřeje
takovou obecnou cestu obecného světla. Proto snad nikdo nebude hanět vyslovená
přání. Odsuzovat totiž smělé podniky jako nerozvážné je příliš na
snadě, jestliže není žádná naděje v možnost uskutečnění tak
veliké věci. Přistupme proto již k jejímu vyhledávání.